Ordførerne vil utrede rushtidsavgift, men ikke innføre avgiften

Høyre-ordførerne i Stavanger, Randaberg, Sola og i fylket vil alle utrede rushtidsavgift, selv om de er sterkt imot en slik avgift.

Styringsgruppen for transportplan

Høyre-ordførerne i Stavanger, Randaberg, Sola og i fylket vil alle utrede rushtidsavgift, selv om de er sterkt imot en slik avgift.

Foto: Ståle Frafjord / NRK

– Vi er nødt til å komme på og få vår del av denne pakken nå. Uansett om vi ikke liker de tiltakene som departementet vil ha.

Det sa Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø under møtet i styringsgruppen for transportplan Jæren onsdag.

Les også: Åpner for rushtidsavgift i Stavanger

Les også: De er uenige om det er pisk eller gulrot som skal fjerne bilkøene

Bakgrunnen for utredningen av rushtidsavgift er at kommunene trenger belønningsmidler fra staten. Likevel vil ingen av ordførerne vil i dag forplikte seg til å innføre avgiften.

– Rushtidsavgift har jeg ikke noen tro på

Stavanger-ordføreren kaller en spade for en spade både på egne og andre Høyre-ordføreres vegne. Ingen vil egentlig innføre rushtidsavgift for å få ned biltrafikken. Likevel vil de utrede noe de selv ikke vil ha.

– Jeg har jo sagt høyt og tydelig at rushtidsavgift har jeg ikke noen tro på.

Det sier Høyres fylkesordfører Janne Johnsen.

Bilkø

Fremskrittspartiet ønsker ikke å utrede rushtidsavift på Nord-Jæren

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Så får vi heller svelge noen kameler

Det handler kort og godt om gjøre seg fortjent til på motta store summer fra staten i såkalte belønningsmidler. Da må regionen vise til at de er villig til å igangsette dramatiske tiltak for å begrense biltrafikken.

Politikerne må ha nullvekst som mål, rushtidsavgift som virkemiddel. Hvis ikke, kan man se langt etter pengene.

– Det er viktigere for meg nå at vi får til en god belønningsordning som får enda mer trykk på kollektivtransporten, for det trenger vi. Da må det gå foran hva jeg og mitt parti har som første primære standpunkt. Så får vi heller svelge noen kameler, mener fylkesordføreren.

– Tror konklusjonen vil vise at dette ikke er det mest effektive tiltaket

Spørsmålet er hvor mange kameler man kan svelge i Høyre. Det å gå inn for å utrede en rushtidsavgift er for mange Høyre-politikere ille nok, men likevel ikke forpliktende, Noe helt annet er det å stemme for å innføre en slik avgift og forplikte seg til det overfor staten.

Derfor var Høyre-ordførerne i dag også opptatt av hvordan søknaden til staten ble formulert.

Ole Ueland

Høyreordfører i Sola, Ole Ueland tror en utredning vil vise at rushtidsavgift ikke er det beste alternativet.

Foto: Høyre

– Hovedinnvendingen min er at jeg ikke ikke er sikker på ar rushtidsavgift er det tiltaket som vil hjelpe mest her på Nord-Jæren.

Det sier Høyreordfører i Sola, Ole Ueland.

– Jeg tror det er andre ting som kan hjelpe mer, både trafikkstyring og andre ting. Det vil jo en utredning vise. Jeg tror en konklusjon kan vise at dette ikke er det mest effektive tiltaket, sier Ueland.

Vil ikke heve det totale avgiftsnivået

Heller ikke i Sandnes Høyre vekker tiltaket jubel, men formannskapsgruppen vil trolig si ja til utredning i et ekstraordinært formannskapsmøte om saken i neste uke.

Også Sandnes Høyre er innforstått med at ny søknad til departementet må ha nullvekst som mål og utredning om rushtidsavgift som virkemiddel.

Les også: Saknar kollektivpengar til Stavanger

Les også: Lovar pisk og gulrot for bilistar

I Sandnes sitter Stanley Wirak og AP med ordførermakten.

– Jeg tror det er veldig klar stemning for at vi ikke må heve det totale avgiftsnivået. Det må eventuelt være og gå litt opp i rushtiden og ned i andre perioder, sier Wirak.

Frp sier nei til rushtidsavgift

Fremskrittspartiet, både i kommunene og i fylket, er helt imot en utredning av rushtidsavgift. Det bekrefter varaordfører i fylket, Terje Halleland.

– Vi har en samferdselsminister som er veldig tydelig på at det er målsettingen i trafikkveksten som er viktig, og ikke tiltakene som blir satt inn. Da mener jeg det er defensivt å allerede nå slå fast at om vi skal få ta del i belønningsordningen, så er vi nødt til å ha en rushtidsavgift, sier Halleland.