Skjeve konkurransevilkår i transportbransjen er i ferd med å ta livet av norsk transportnæring, mener Tormod Magelsen, som er redaktør i bransjebladet TransportMagasinet.
En undersøkelse fra Yrkestrafikkforbundet viser at utenlandske sjåfører som kjører i Norge tjener helt ned mot 5.000 kroner i måneden.
Magelsen mener det er nærmest umulig for norske transportører å overleve i et slikt marked.
– Politiske myndigheter må på banen og få gjort et eller annet så det blir lik lønn for likt arbeid. Grenseoverskridende transport er internasjonal transport, men så fort du er i Norge og kjører innenlands i Norge konkurrerer du med norske transportører. Det er det skjeve konkurranseforholdet som tar livet av norsk transportnæring, sier han.
- Les også:
– Sosial dumping på grensestasjonene
Undersøkelsen er gjort av Yrkestrafikkforbundet (YTF) i juli 2014. Nesten 500 langtransportsjåfører svarte på den anonyme spørreundersøkelsen, som ble utført i samarbeid med Statens vegvesen på Svinesund kontrollstasjon fra 1. til 3. juli.
Svarene viser at nesten hver fjerde sjåfør tjener tilsvarende 8500 kroner eller mindre i måneden før skatt, etter det de selv oppgir. 29 av sjåførene svarte at de tjener under 600 euro, eller 5000 kroner.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Magelsen følger transportbransjen tett, og er ikke overrasket over det lave lønnsnivået blant utenlandske sjåfører.
Han synes selskapene som kjøper transporttjenester bør ta sin del av ansvaret.
– Vi har sett nok eksempler på grensestasjoner, spesielt på Svinesund, med sjåfører som faktisk blir dumpet når de blir stoppet med kjøretøy som er i dårlig stand, og så kommer bare et nytt vogntog som skal kjøre godset til norsk transportkjøper som har kjøpt billig transport for å få det levert på døra.
– Myndighetene snakker nå om å ansvarliggjøre transportkjøperen mer, og det tror jeg kanskje er en måte å gå i riktig retning. Men mer kontroller må også til, for det er ikke noe tvil om at det vi ser på grensestasjonene i stor grad er sosial dumping, sier redaktøren.
- Les også:
– Kan stresse reglene mer
Bengt Morten Wenstøb, som representerer Høyre i Stortingets arbeids- og sosialkomité, tar bekymringene på alvor.
– Det vi kan gjøre er å være nøye på de regler som finnes, og det er en del kontrollelementer i det. Det kan vi jo stresse enda mer, sier han.
Han er enig i at det er viktig å utjevne de forskjellene som finnes i transportbransjen i dag.
– Vi ønsker at det skal være like konkurransevilkår og at folk skal ha en mulighet til å kunne forsørge seg på en anstendig lønn også, sier Wenstøb.
- Les også: