I 2023 var snittalderen på bussjåfører og trikkeførere i Norge på 51,4 år, viser tall fra SSB.
Nå har Indeks Nordland beregnet snittalderen for alle yrker i Nordland som har over 200 arbeidstakere, og tallene er klare:
Bussjåførene i fylket scorer høyest med en snittalder på 58,8 år.
Olav Larssen har lenge jobbet som bussjåfør. Han anslår at han er den femte eldste blant hans rundt 200 kollegaer i Bodø.
Selv om han har passert pensjonsalder for lengst, så stopper det ikke han.
Olav synes jobben som bussjåfør er bra. Men han er ikke overrasket over at det er vanskelig å få rekruttert unge til bussyrket.
– Det er skiftarbeid og i våre øyne er lønnen ganske lav.
I Norge har bussjåfører rundt 520 000 kroner i årslønn, som er rundt 90 000 kroner lavere lønn enn medianlønnen i Norge viser tall fra utdanning.no.
Olav Larssen har vært bussjåfør i over 50 år
Foto: Vetle Mathiesen Knutsen / NRK- Les også: i Norge vil det være behov for mellom 2.500-3000 nye sjåfører hvert år de neste 5 årene.
Rekruttere norske jenter og gutter
Jim Klungnes er forbundsleder i yrkestrafikkforbundet og forteller at eldre menn er hovedandelen av bussjåførene. Og tallene øker år for år.
– Snittalderen blir stadig eldre og belastningen blir også stadig større, sier Klungnes og fortsetter:
– Vi klarer ikke å rekruttert tilstrekkelig med unge.
– Hvorfor er det vanskelig?
– Det er generelt vanskelig å få rekruttert bussjåfører. Men det er ikke bare et norsk problem, det er også et globalt problem, sier Klungnes.
Jim Klungnes er forbundsleder i yrkestrafikkforbundet
Foto: Kåre SponbergNå som den norske kronen er svak, er det færre utenlandske bussjåfører som kommer til Norge for å jobbe, forteller Klungnes.
– Det betyr at vi må basere oss i veldig stor grad på norske jenter og gutter og som skal rekrutteres inn.
Men for at unge skal bli bussjåfører mener Klungnes at bransjen må bli mye mer attraktiv.
- Les også: For ti år siden var en norsk lønn 50 prosent høyere målt i euro og zloty. Nå sliter Adecco med å lokke polakker til å ta norske jobber.
– Er det en farlig trend?
– Ja, selvfølgelig. Nå er det jo sånn at busselskapene ikke klarer å kjøre produksjonen sin uten at sjåførene må jobbe overtid, sier Klungnes.
– Hvis man må kutte og innstille avganger, hva vil det si for samfunnet?
– Det vil gå utover passasjerene som ikke har andre alternativ. Barn, unge, eldre, og pendlere.
– Magisk å kjøre buss
Selina Falck (25) har vært bussjåfør på heltid, men er nå student. Hun har planer om å kjøre buss i feriene og når studietiden er ferdig.
– Jeg skulle benytte muligheten til å studere før jeg ble alt for glad til å kjøre buss.
Selina Falck er en av få unge bussjåfører.
Foto: ANETTE TJEMSLAND / NRKHun opplevde at hun var den eneste bussjåføren i 20-årene i firmaet hun jobbet for. Selina forteller at hennes yngste kollega nærmet seg 50.
– Det er jo litt trist at det ikke er flere unge sjåfører som kjører buss.
Selina vil anbefale flere unge til å kjøre buss for hun synes jobben som bussjåfør er veldig fin.
– Å være bussjåfør er helt magisk, sier hun.
Opplevd nesten hele Norge
Og noe av det Selina liker med jobben er når man har pause og været er dårlig.
– Da kan man bevege deg fritt i bussen, sette på radioen og bare danse og kose seg.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/89731fc3-f7e6-4325-b31f-c3f7e6e32538/20230303144159/89731fc3-f7e6-4325-b31f-c3f7e6e32538_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/89731fc3-f7e6-4325-b31f-c3f7e6e32538/20230303144159/89731fc3-f7e6-4325-b31f-c3f7e6e32538_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/89731fc3-f7e6-4325-b31f-c3f7e6e32538/20230303144159/89731fc3-f7e6-4325-b31f-c3f7e6e32538_1080.jpg)
Selina har kjørt mange turer med turbuss og hun ser fram til hver gang hun skal på langtur.
– Man møter veldig mange forskjellige folk, både nordmenn og turister. Du får rett og slett være med på opplevelsen samtidig som du får betalt for å oppleve Norge,
– Har du opplevd hele Norge gjennom bussyrket?
– Ja, nesten faktisk. Jeg mangler bare litt oppi Nordkapp.
- Her kan du lese om Selina som baner vei for kvinnelige bussjåfører.