Hopp til innhold

Olav (71) har jobben «ingen» vil ha: – Lønnen er ganske lav

Lav lønn og dårlige arbeidsvilkår får skylden for at få unge personer velger å bli bussjåfør. Olav Larssen har kjørt buss i over 50 år og er ikke overrasket.

Olav Larsson

Olav Larssen jobber som bussjåfør og trives godt med det. Han er en del av en økende trend som viser at bussjåførenes gjennomsnittsalder begynner å nærme seg pensjonistalder.

Foto: Vetle Mathiesen Knutsen / NRK

I 2023 var snittalderen på bussjåfører og trikkeførere i Norge på 51,4 år, viser tall fra SSB.

Nå har Indeks Nordland beregnet snittalderen for alle yrker i Nordland som har over 200 arbeidstakere, og tallene er klare:

Bussjåførene i fylket scorer høyest med en snittalder på 58,8 år.

Olav Larssen har lenge jobbet som bussjåfør. Han anslår at han er den femte eldste blant hans rundt 200 kollegaer i Bodø.

Selv om han har passert pensjonsalder for lengst, så stopper det ikke han.

Olav synes jobben som bussjåfør er bra. Men han er ikke overrasket over at det er vanskelig å få rekruttert unge til bussyrket.

– Det er skiftarbeid og i våre øyne er lønnen ganske lav.

I Norge har bussjåfører rundt 520 000 kroner i årslønn, som er rundt 90 000 kroner lavere lønn enn medianlønnen i Norge viser tall fra utdanning.no.

Bussjåfør Olav Larssen står foran bussen.

Olav Larssen har vært bussjåfør i over 50 år

Foto: Vetle Mathiesen Knutsen / NRK

Rekruttere norske jenter og gutter

Jim Klungnes er forbundsleder i yrkestrafikkforbundet og forteller at eldre menn er hovedandelen av bussjåførene. Og tallene øker år for år.

– Snittalderen blir stadig eldre og belastningen blir også stadig større, sier Klungnes og fortsetter:

– Vi klarer ikke å rekruttert tilstrekkelig med unge.

– Hvorfor er det vanskelig?

– Det er generelt vanskelig å få rekruttert bussjåfører. Men det er ikke bare et norsk problem, det er også et globalt problem, sier Klungnes.

Jim Klungnes, YTF

Jim Klungnes er forbundsleder i yrkestrafikkforbundet

Foto: Kåre Sponberg

Nå som den norske kronen er svak, er det færre utenlandske bussjåfører som kommer til Norge for å jobbe, forteller Klungnes.

– Det betyr at vi må basere oss i veldig stor grad på norske jenter og gutter og som skal rekrutteres inn.

Men for at unge skal bli bussjåfører mener Klungnes at bransjen må bli mye mer attraktiv.

– Er det en farlig trend?

– Ja, selvfølgelig. Nå er det jo sånn at busselskapene ikke klarer å kjøre produksjonen sin uten at sjåførene må jobbe overtid, sier Klungnes.

– Hvis man må kutte og innstille avganger, hva vil det si for samfunnet?

– Det vil gå utover passasjerene som ikke har andre alternativ. Barn, unge, eldre, og pendlere.

– Magisk å kjøre buss

Selina Falck (25) har vært bussjåfør på heltid, men er nå student. Hun har planer om å kjøre buss i feriene og når studietiden er ferdig.

– Jeg skulle benytte muligheten til å studere før jeg ble alt for glad til å kjøre buss.

Selina Falck (23) sitter bak rattet i bussen

Selina Falck er en av få unge bussjåfører.

Foto: ANETTE TJEMSLAND / NRK

Hun opplevde at hun var den eneste bussjåføren i 20-årene i firmaet hun jobbet for. Selina forteller at hennes yngste kollega nærmet seg 50.

– Det er jo litt trist at det ikke er flere unge sjåfører som kjører buss.

Selina vil anbefale flere unge til å kjøre buss for hun synes jobben som bussjåfør er veldig fin.

– Å være bussjåfør er helt magisk, sier hun.

Opplevd nesten hele Norge

Og noe av det Selina liker med jobben er når man har pause og været er dårlig.

– Da kan man bevege deg fritt i bussen, sette på radioen og bare danse og kose seg.

Selina har kjørt mange turer med turbuss og hun ser fram til hver gang hun skal på langtur.

– Man møter veldig mange forskjellige folk, både nordmenn og turister. Du får rett og slett være med på opplevelsen samtidig som du får betalt for å oppleve Norge,

– Har du opplevd hele Norge gjennom bussyrket?

– Ja, nesten faktisk. Jeg mangler bare litt oppi Nordkapp.