– Blant annet får litauere og polakker som er ansatt i norske firma lønn fra hjemlandet, det vil si rundt 2000 euro i måneden.
Det sier kommunikasjonsansvarlig Ida Langdalen Kristiansen i Yrkestrafikkforbundet, som i tre dager har gjennomført en spørreundersøkelse blant utenlandske yrkessjåfører på Svinesund.
Rundt 500 lastebilsjåfører har svar anonymt på spørsmål om lønns- og arbeidsvilkår.
– Du vil ikke møte en sliten og sulten sjåfør
Mens norske sjåfører forteller at de får fra 25 000 – 40 000 kroner per måned, har enkelte utenlandske sjåfører som jobber fast i Norge opplyst at de får rundt 16 000 kroner per måned.
– Per i dag er sosial dumping lov. Vi vil ikke ha det slik at utenlandske sjåfører skal kjøre fast i Norge og ikke få norsk lønn og norske arbeidsvilkår for det arbeidet de gjør her i landet, sier Langdalen Kristiansen.
Yrkestrafikkforbundet mener at ulikheter i lønns- og arbeidsvilkårene er i ferd med å ødelegge det norske markedet.
De vil derfor jobbe for at minstelønna skal bli allmenngjort. Det vil si at en landsomfattende tariffavtale også skal gjelde uorganiserte og utenlandsk arbeidskraft.
– Ikke noe bra
Langdalen Kristiansen mener at dårlige lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører også kan ramme norske bilister.
– Du kan tenke deg hvis du møter en sjåfør som ikke har råd til å kjøpe mat i Norge. Du har ikke lyst til å møte en sliten, sulten og overarbeidet sjåfør bak rattet på en trailer som veier 50 tonn.
Leder av Transportarbeiderforbundet i Østfold, Erik Graarud, liker ikke det som Yrkestrafikkforbundet nå har avdekket.
– Det er ikke noe bra. Vår holdning er at en utenlandsk sjåfør, som kjører i Norge for en norsk transportør, bør ha tilnærmet lik lønn som en norsk sjåfør.
Er dette noe dere vil se videre på?
– Det skal jeg ta opp direkte med forbundet sentralt. Jeg tenker at vi bør se på muligheten for å gå inn og ta en kontroll på dette, sier Graarud.