Den offentlige utredningen som skal finne ut om det bør bygges lyntog, konkluderer med at høyhastighetstog vil bli for dyrt, og vil være mer skadelig for klimaet enn om vi fortsetter som i dag, med vanlige tog, bil og fly.
57 prosent av banen må gå i tunnel, og på all sprengingen vil gi enorme mengder CO2-utslipp fra produksjon av sement, stål og borttransportering av alt fjellet som må sprenges. Bygging av høyhastighetstog vil dermed gi en negativ klimaeffekt de neste 60 årene, med et langt høyere klimautslipp enn i dag, sier konklusjonen fra Asplan Viak.
LES:
LES:
Tar stilling i 2013
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier hun er kjent med deler av innholdet i rapporten som legges frem 25. januar.
– Jeg har løselig fått referert konklusjonene i utredningen, men regjeringen har ikke tatt stilling til høyhastighetstog eller ikke. Regjeringen skal ta stilling til høyfart våren 2013, sier Kleppa.
– Da du fikk vite at konklusjonen til dels svært negativ, lot du deg overraske over det?
– Dette er en av flere delutredninger, hele bildet får vi den 25. januar, da skal vi gå grundig inn i de ulike sidene, sier Kleppa.
Samferdselsministeren innrømmer at noen vil bli svært skuffet over konklusjonen.
– Det er alltid ulike reaksjoner når det kommer fram en rapport, slik kan det bli også denne gangen, sier hun.
Når sluttdokumentet fra Høyhastighetsutredningen legges fram 25. januar er det følgende strekninger som vurderes:
- Oslo-Kristiansand-Stavanger
- Oslo-Bergen
- Oslo-Trondheim
- Oslo-Göteborg
- Oslo-Stockholm
- Bergen-Haugesund/Stavanger
LES:
LES:
NETT-TV: – Neste generasjons tog er lyntog
– Mer enn klima
En av Stortingets fremste lyntogentusiaster, SVs Hallgeir Langeland, sier klima bare er ett av flere viktige aspekter ved bygging av høyhastighetstog i Norge.
– Men det er også viktig å ikke asfaltere ned Norge med motorveier og øke flytrafikken og øke trafikkulykkene, det er også viktige elementer når vi snakker om å satse på tog i Norge. Lyntog og høyhastighet er noe stort, det dreier seg ikke bare om én ting, sier Langeland.
– Er du litt lei deg for innholdet i konklusjonen?
– Nei, for jeg venter på hovedkonklusjonen. Hovedkonklusjonen i hele verden er at det svarer seg å satse på lyntog, jeg kan ikke forstå at det ikke skal gjøre det i Norge også, sier Langeland.
– Bygg heller ut jernbanen
Samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet er ikke overrasket over innholdet i rapporten.
– Nei, det var vel ikke uventet. Vi vet det vil koste formidable summer å bygge slike togtraseer. Når vi i tillegg vet at klimaregnskapet er negativt der en trenger tunnel, så betyr det at denne og de andre rapportene bør puttes i søppelkassa, så er vi ferdig med dem. Deretter bygger vi ut en moderne, effektiv jernbane med fart opp til 200 til 250 kilometer i timen, sier Hoksrud.
– Denne rapporten dokumenterer at dette er lønnsomt verken for klima eller økonomisk og vi kan bruke pengene på andre prosjekter som er mye mer lønnsomme for samfunnet, legger han til.
– Dobbeltspor
Nikolai Astrup fra Høyre mener det er for tidlig å skrinlegge planene om høyhastighetstog, allerede før de har sett den endelige rapporten.
– Men vi må ha prioriteringene i orden. Vi må prioritere de viktige strekningene med mange pendlere, og vi må få ned byggetid og kostnader og saksbehandlingstid, sier Astrup.
Han sier det er viktig å bygge dobbeltspor mellom de største byene.
– Vi må også gjøre noe med at det tar 12 år å bygge noen få kilometer med jernbane, legger han til.
Tidligere NSB-sjef Asmund Ueland mener regjeringen og Stortinget nå får en knagg å skrinlegge lyntogplanene på.
– Det har vært et hysteri rundt planene om lyntog, den energien må nå politikerne bruke til å få bygd ut dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer. Det blir troverdig og det haster, sier Ueland.
Tror ikke på regnestykket
Arild Hermstad i organisasjonen Fremtiden i våre hender sier han tviler på at dette regnestykket er riktig.
– Vi tror ikke slaget er tapt med dette. Vår drøm er fortsatt at store byene skal være bundet sammen av høyhastighetstog og at en linje skal gå ut av landet. Vi ser byggingen av slike baner skjer veldig raskt ute i Europa, sier Hermstad.
– Energiforbruket ved å løfte folk ti tusen meter opp i luften er uansett formidabelt mye større enn å sende dem i tog langs bakken. Energiforbruket ved å basere seg på personbiler er også mye høyere enn ved å basere seg på tog. De regnestykkene går det ikke an å diskutere, sier han.
– Å basere seg på fly og bil i fremtiden, kan vi ikke gjøre, for vi skal kutte klimautslippene til nær null. Så alternativet til å bygge høyhastighetstog er å reise mye, mye mindre, legger han til.
Han hevder også at nesten ingen samferdselsprosjekter som gjennomføres i Norge i dag går i null.
– Det gjelder også å bygge ut motorveier for bil.