– Høyhastighetstog er den største distriktssatsinga i moderne tid

Knut Arild Hareide håper høyhastighetstog kan redde distriktsnorge, men mener det er for tidlig å si noe om hvordan milliardprosjektet skal finansieres.

Knut Arild Hareide, leder i transportkomiteen på Stortinget.

Knut Arild Hareide er en ivrig forkjemper for høyhastighetstog.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

– Tenk deg, du kan bo mellom Oslo og Bergen og bare ha én times reisevei til én av byene, sier en entusiastisk Hareide til Nyhetsmorgen på NRK P2.

Han har stor tro på at utbygging av høyhastighetstog kan reversere sentraliseringa i Norge.

Flere stopp i Norge

Om to måneder kommer Jernbaneverket med sin rapport om høyhastighetstog, og mange lokalsamfunn mellom de største byene i Norge er spente på hvilke stoppersteder de velger å satse på.

BAKGRUNN: Er ditt hjemsted på lista over mulige stoppesteder?

Det er foreløpig for tidlig og si hvilke stoppesteder valget faller på til slutt, men ifølge Høyhastighetsutredningen vil den norske løsningen uansett ha flere stopp enn lignende tog i store land i Europa.

– Det er den distriktspolitiske dimensjonen som er mest spennende, sier KrF-leder Hareide.

Men lederen for Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget unngår å svare på hvordan satsningen på høyhastighetstog skal finansieres.

– Vi må se hvor mye det kommer til å koste først, sier han.

Politisk flertall

Han påpeker at det er et solid flertall på Stortinget for å bygge ut høyhastighetsbaner i Norge.

Frp er det eneste partiet som ikke ønsket en utredning, og partiet har tidligere sagt at den kommende rapporten fra Jernbaneverket er sløsing av penger.

Dette er ikke første gang Norge vurderer høyhastigetstog.

Jernbaneverket har tidligere hyret inn tyske konsulenter. I 2007 anslo de at stekningen Oslo – Trondheim alene kom til å koste 60 milliarder kroner.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


SISTE NYTT

Siste meldinger