Hopp til innhold

– Fremtiden ligger i den lille skjermen

Google-talsmann Michael T. Jones var i dag i Oslo for å snakke om fremtiden for mediene sett fra et nettperspektiv. Han tror mobiltelefonen er fremtiden.

Michael T. Jones

Googles Michael T. Jones tror mobiltelefonen vil være med på å få hele verdens befolkning på nett de neste 20 årene.

Foto: Helge Carlsen / NRK

Oppvarmer Christine Koht startet med å overumple mannen bak oppfinnelser som Google Maps og Google Earth ved å gi ham en puppeklem.

– This is the earth, proklamerte Koht, mens Jones pent takket nei til et nytt møte med brystene hennes da han skulle gå på scenen.

Panikk = Murdoch

Jones er i Norge for å delta på NRKs årlige fagdag. Arrangørene flyttet i år det åpne arrangementet til Chateau Neuf fordi det var ventet at Jones' tanker om mediehus i endring ville fatte manges interesse.

– Det råder et elsk-hat-forhold til internett i mediabransjen. Noen begynner å få panikk. Da jeg slo opp på definisjonen av panikk i ordboka tenkte jeg på Rupert Murdoch, innledet Jones for et nær fullsatt auditorium.

Den mektige News Corporation-sjefen mener Google stjeler stoffet hans gjennom sin nyhetssøketjeneste. I tillegg har han begynt å ta betalt for tilgang til flere av nettavisene sine.

– Det er helt greit, men man blir avhengig av at alle andre endrer praksis samtidig hvis det skal lykkes. Folk vil ikke betale for byråstoff de kan lese gratis andre steder, sa Jones under sitt foredrag.

Han tror likevel at det finnes betalingsvilje for nyhetsinnhold på nett.

– Jeg tror folk vil betale for å få tilgang til det de liker. La selve historien være gratis, mens ekstramaterialet koster penger, foreslår Jones.

– Mobilen er fremtidens plattform

Jones mener folk har utviklet en avhengighet for å tilegne seg informasjon de siste 10 årene. Daglig foretas det 1 milliard søk på Google, og 2 milliarder videoklipp på YouTube spilles av.

Samtidig har kun 22 prosent av verdens befolkning tilgang til internett.

– Alt som er bra med internett har ikke skjedd for de fleste ennå. Jeg tror mobiltelefonen er svaret, I løpet av 20 år vil mobiltelefonen bringe internett ut til alle, spår Jones.

– Det er ikke den store, men den lille skjermen som vil være dominerende i fremtiden, og det er interessant siden vi fortsatt ikke lager så mye innhold for mobiler, sier Jones.

Mediene må omfavne teknologien

Jones mener mediehusene må akseptere at endringene i medievanene kommer og at de må tilpasse seg, hvis ikke vil de mislykkes.

– Jeg frykter for journalistikken. Hvis eierne av mediehusene ikke omfavner teknologien, vil de til slutt forsvinne, tror Jones.

Han mener det blir feil fokus å lokke brukerne tilbake til mediene de har forlatt, men heller forsøke å nå dem der de er.

– YouTube har i USA i dag høyere seertall enn de tre største TV-stasjonene til sammen. Det må være mulig for dere å lage bedre TV enn tenåringer på YouTube. Dere vil vinne automatisk, sier Jones til NRKs nettsjef Sindre Østgård.

Jo Christian Oterhals, Sindre Østgård og Michael T. Jones

VGs Jo Christian Oterhals og NRKs Sindre Østgård diskuterte mediehusenes fremtid med Google-talsmann Michael T. Jones.

Foto: Helge Carlsen / NRK

Redaktør for VG Nett Jo Christian Oterhals mener utfordringen for hans nettsted er at de ikke blir så store at de blir fornøyd.

– Vi må hele tiden investere videre, sier Oterhals.

Sindre Østgård mener NRKs utfordring er at man i dag har suksess på radio- og tv-flatene og at man derfor må finne ut hvordan man skal sette inn støtet på nett.

– NRK skal ikke nødvendigvis være først på ny teknologi, men vi skal være til stede, sier Østgård.

Må vinne folks tillit

Google har på kort tid vokst fra å være et garasjeforetak til å bli ett av verdens største selskaper. Selskapet sitter ved hjelp av sine nettbaserte tjenester også på betydelig informasjon om deg og meg.

Tidligere i vår ble det avdekket at Googles Street View-biler som fotograferer gatebilder til Google Maps også skal ha plukket opp personlig informasjon fra trådløse nettverk den har passert på sin vei.

NRKs nettsjef Sindre Østgård spurte Jones i den påfølgende paneldebatten om hvordan han stiller seg til det voksende Big Brother-imaget selskapet etter hvert har fått på seg.

– Det beste er å starte med på opparbeide seg tillit og holde på den. Når det gjelder Street View-saken var vi ærlige nok til å anerkjenne våre feil og rette dem opp, sier Jones som understreker at veien bort fra dem er kort.

– Hver gang du går til Google, kunne du skrevet noen andre bokstaver og valgt Yahoo (Googles konkurrent) i stedet. Vi må vinne folks tillit hver dag.

AKTUELT NÅ