Tirsdag delte luftsfartsmyndighetene inn luftrommet over Norge i tre kategorier; åpent, stengt og soner med lav konsentrasjon av aske.
Les også:
Les også:
I den siste kategorien blir pilotene bedt om å se etter faresignaler som røyk eller støv i cockpit, syre- eller svovellukt, «glødende vinger» eller statisk elektrisitet rundt vingene, hvit eller oransje glød rundt motorene eller unormale utslag på farts- og motormåler.
– Uholdbart
Ved ett eller flere av disse tegnene skal piloten forsøke å skru ned motorkraften for ikke å suge unødvendig mye aske inn i motorene. De skal også snu flyet og varsle tårnet om problemene.
Den praksisen er Norsk Flygerforbund skeptisk til. De frykter at det kan gå på sikkerheten løs.
– Vi mener at det nå er i ferd med å oppstå en uholdbar situasjon. Vi må ikke komme i en situasjon der det kommersielle presset blir så stort at man flyr før man bør, sier nestleder i Norsk Flygerforbund Aleksander Wasland til
.Europeiske piloter protesterer
Også den europeiske pilotforeningen European Cockpit Association (ECA) er skeptisk til at det enkelte flyselskap og den enkelte pilot skal bli pålagt ansvaret med risikovurderingen ved flyging i områder med vulkanaske.
I en pressemelding fra foreningen heter det:
«Å blande kommersielle og sikkerhetsmessige hensyn setter liv i fare.»