Hopp til innhold

DNB-kunder har betalt dobbelt

Flere titalls tusen kunder er rammet når storbanken DNB sliter med dataproblemer for tredje gang i løpet av én uke. Noen kunder har blitt trukket penger to ganger.

DNB

DNB ber kundene lese informasjonen på hjemmesiden deres, før de ringer banken.

Foto: Skjermdump

– Her må vi bare beklage. Vi skjønner godt at folk syns dette er dumt og vi er jo avhengige av å ha tilgjengelig tjenester i nettbanken hele tiden, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide til NRK.

Tre ganger på én uke har kunder av DNB opplevd feil som har satt nettbanken ut av drift. Alle gangene ble feilen sporet tilbake til underleverandøren Evry.

Torsdag morgen oppdaget flere av bankens kunder at de var blitt trukket dobbelt for regninger som var lagt inn i systemene.

Midteide bekrefter at det er noen «titalls tusen» transaksjoner som er rammet.

– Det er en følgefeil fra det vi opplevde natt til onsdag. Det var noen kjøringer som gikk da som ble gjentatt i dag tidlig. Alt skal være i orden nå. Kundene som er rammet trenger ikke å gjøre noe selv, opplyser kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide.

Vil ha forsikringer

Banken opplyser også at den jobber med å få ut utbetalinger fra NAV så raskt som mulig.

DNB beskriver uken som veldig krevende. Bankens folk er kontinuerlig i møte med Evry for å sikre at feilene ikke skal gjenta seg.

– Etter tre alvorlige hendelser på én uke tar vi en skikkelig prat med Evry for å få forsikringer om at de gjør det de kan for at dette ikke skal skje igjen, sier Midteide.

Ifølge Dagens Næringsliv underskrev Evry i mai en avtale DNB om leveranse av it-tjenester til en samlet verdi på 2,7 milliarder kroner frem til våren 2019. Thomas Midteide sier avtalen har klausuler om driftsbrudd.

AKTUELT NÅ