I juli 2009 fikk Høyre sjokkmålinger som viste at partiet hadde en oppslutning på 12,9 prosent (ekstern lenke). På snaue tre år har Erna Solberg og resten av partiet klart å snu motgang til medgang.
Blant annet fordi de gjorde et bevisst strategivalg.
Les også:
Les også:
Les også:
– Mange i Høyre var fornøyd med å være et parti for chablis-drikkende velgere på Oslo vest, men vi gjorde et valg om å være et bredere parti, sier Solberg til NRK.
Det valget har så langt vært en suksess.
Vinner måling etter måling
For både Solberg og Høyre har vært i dytten i hele år.
På NRK og Norstats septembermåling får partiet en oppslutning på 27 prosent. Det er en fremgang på 1,1 prosentpoeng fra tilsvarende måling i august.
Ser vi på resultatene fra forrige lokalvalg i 2007, er fremgangen på hele 7,7 prosentpoeng. Målingen er gjort i perioden 31. august til 6. september. Feilmarginen er opp til 3,3 prosent og det er 703 respondenter.
– Det er et paradoks at Høyre har vokst uten egentlig å forandre innholdet i politikken. Partiet og Erna Solberg har gjort det veldig bra, samtidig som partiet har et bredt galleri med kompetente politiske ledere både i stortingsgruppen og i de største kommunene, sier politisk kommentator Magnus Takvam i NRK.
Les også:
Han sier Høyre har surfet lenge på en medgangsbølge, og at de har lykkes i å sette fokus på egen politikk i valgkampen.
– Vi har jobbet hardt i mange år og klart å skape den nødvendige bredden i partiet. Vi snakker mer om helse, skole og om å få en ny sjanse. Vi har rett og slett begynt å snakke mer om mennesker. Det har vist seg å være riktig, sier Solberg.
– Én taper
NRKs politiske kommentator sier at det også har utskilt seg én klar taper i valgkampen.
Det er SV.
I den siste målingen på NRK får partiet en oppslutning på 4,3 prosent. Det er en tilbakegang på 0,4 prosentpoeng i forhold til tilsvarende måling i august. Ser vi på resultatet ved kommunevalget i 2007 er tilbakegangen på 1,9 prosentpoeng.
Les også:
– SVs dilemma er at de har kommet i skyggen i Arbeiderpartiet. Deres Plan B har vært et uttrykk for at de forsøker å skape en konflikt med andre partier for å trenge gjennom til velgerne på den måten. De kan imidlertid ikke gå på Arbeiderpartiet fordi de har solgt seg inn på at de har viktig innflytelse på regjeringspartneren innen hjertesaker som miljø og fordeling, sier Takvam.
Dermed kan de ikke eksponere den uenigheten som eksisterer mellom Arbeiderpartiet og SV.