Hopp til innhold

Høyre- og Ap-skolen like dårlig

Høyre mener høyreskolen gir bedre resultater. Likevel får hver tredje høyrekommune stryk på skolekvalitet. – Skyldes samarbeidspartnerne i kommunestyret, sier partiet.

Jens Stoltenberg og Erna Solberg

Ordførerne til Jens Stoltenberg og Erna Solberg gjør det like dårlig på skolefronten.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Høyre har brukt store deler av valgkampen på å fremmheve høyreskolens fortreffelighet. Det er det kanskje ikke så stor grunn til.

NRK og Kommunal Rapport har gått gjennom kvaliteten i alle skolekommuner i Norge. Det er dyster skolepolitisk lesning både for posisjonen og opposisjonen.

For drømmen om en bedre høyreskole er nettopp en drøm for mange høyreordførere.

Hver tredje høyreskole stryker

I gjennomgangen er det tatt hensyn til blant annet avgangskarkaterer i ungdomsskolen, resultater på nasjonale prøver, antall pc-er per elev på skolen og andelen lærere uten godkjent utdanning.

Les også: Vil at kommunene skal ha mindre styring over skolene
Les også: Hver tredje skolekommune stryker

Deretter har kommunene fått en karakter fra 6, som er best, til 1.

Resultatet av gjennomgangen er at 148 skolekommuner, eller mer enn én tredel, får karakteren 1 eller 2.

Bare 19 kommuner fikk karakteren 5 eller 6.

Vi har ikke gitt opp

Ordfører Frode Revhaug / NRK

Og høyrekommuner får like dårlig karakter som hovedmotstander Arbeiderpartiet.

Oversikten viser at litt mer enn 37 prosent av kommunene som styres av en høyreordfører får 1 eller 2. Tilsvarende tall for Arbeiderpartiet er i overkant av 38 prosent.

Skylder på samarbeidpartnerne

Elisabeth Aspaker

Elisabeth Aspaker

Foto: CF-Wesenberg + 47 900 25 255

Skolepolitisk talsmann Elisabeth Aspaker i Høyre sier det er vanskelig å gjennomføre høyreskolen i mange kommuner der Høyre ikke sitter med rent flertall.

Les også: Her undervises barna av ufaglærte
Les også De rødgrønne legger ned mest

– Vi er i posisjon mange steder i Norge, men i samarbeidskonstellasjoner. Disse samarbeidspartnerne er man avhengige av for å løfte skolen, sier Aspaker.

Hun peker blant annet på viljen til å legge ned små skoler sentralt som et betent tema i kommunestyrer der Høyre inngår i en koalisjon.

Aspaker mener likevel mange av høyreordførerne i landet lar seg inspirere av resultatene i osloskolen, skolen som brukes som mal for høyreskolen.

– Vi må erkjenne at også høyrekommuner kan lære av Oslo når det gjelder å utnytte ressurser, kartlegge og følge opp elevene og satse på både skoleleder- og lærerkompetanse. Men det tar mye tid å få omprioritert slik at man satser på dette i mange kommuner, sier Aspaker.

Høyreordfører: – Vi har utfordringer

Frode Revhaug

Frode Revhaug

Foto: Frank Almås / NRK

Frode Revhaug (H) er ordfører i Frosta kommune i Nord-Trøndelag. Han nevner ikke eventuelle samarbeidspartnere med ett ord når han skal forklare hvorfor hans kommune er blant de dårligste i skoleoversikten.

– Vi har hatt en utfordring med lesing og vi har mye å gå på i sektoren. Høyreskolen er vanskelig å omsette i praksis, sier Revhaug til NRK.

En annen høyrekommune som gjør det dårlig, er Gildeskål i Nordland. Her sier ordfører Walter Pedersen (H) at skolesektoren i hans kommune har helt andre utfordringer enn i osloskolen.

– Antall ungdomsskoleelever er slik at vi kunne hatt alle på én skole, vi har fire. Samtidig er det vanskelig å rekruttere lærere, sier Pedersen.

Drømmen om høyreskolen er imidlertid fortsatt levende.

– Vi har ikke gitt opp, sier Revhaug.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger