Stormbergsjef Steinar Olsen er overrasket over at selskapet vant omdømmeprisen for 2012.
– Dette er en kjempeoppmuntring og egentlig veldig overraskende for vi er ikke blant den 500 største selskapene og at vi da kom på lista over de 50 mest synlige som nordmenn mener har best omdømme er i seg selv overraskende. At Stormberg da går helt til topps er vi veldig ydmyke og glade for, sier Olsen til NRK.
- Les også:
Jakkeprisen kanskje ikke viktigst
I 1998 etablerte Olsen klesmerket Stormberg for å gi folk billig turtøy. Men 14 år senere er det ikke jakkeprisene som får folks største oppmerksomhet.
Selskapet som har en rekke etiske retningslinjer, alt fra lønn for arbeidere i kinesiske fabrikker til hvem som møter deg i butikken, skårer best av samtlige norske selskaper når det kommer til omdømme;
"I tillegg til å levere gode produkter, vektlegger forbrukerne tydeligvis Stormbergs sosiale engasjement, som blant annet innebærer samarbeid med humanitære organisasjoner, ansettelser av tidligere kriminelle, rusmisbrukere og psykisk syke, og strenge etikk- og miljøkrav i forretningsdriften. Selskapet er i tillegg flinke til å kommunisere dette engasjementet gjennom sosiale medier." heter det i begrunnelsen for prisen.
– Folk har sett at det er samsvar mellom det vi har sagt og det vi har gjort. For oss handler samfunnsansvar og ledelse, disse tingene som ligger til grunn for kåringa, mye om et internt fokus og om å gjøre det vi tror på, sier Olsen.
Handling – ikke ord
I omdømmeanalysen RepTrak, som ligger til grunn for prisen, skårer Stormberg 83, av 100 mulige poeng. Fjorårsvinner Vinmonopolet tar en andreplass foran IKEA. Mens det det er Adecco som kommer dårligst ut i undersøkelsen.
I juryens begrunnelse legges det vekt på at Stormberg topper listene når det kommer til etikk og samfunnsansvar.
– For oss handler samfunnsansvar mye om hva du gjør fra den ene dagen til den andre. Det handler om kontinuerlig forbedring. Samfunnsansvar eller omdømme handler ikke om hva du sier, men hva du gjør.
- Les:
- Les:
Ansetter straffedømte
Blant annet samarbeider turtøyprodusenten med norske fengsler for å rekruttere nye ansatte. Stormberg har en poliy på at minst 25 prosent av de ansatte i Norge skal ha en aller annen form for belastet bakgrunn.
Tidligere straffedømte, narkomane og folk som har slitt psykisk, jobber i bedriften.
– Vi ser at folk som får en sjanse, griper den med begge hendene og ender opp som noen av våre mest lojale og beste medarbeidere. I tillegg har bedriften et sykefravær langt under snittet, sier Olsen.
Denne strategien forteller Olsen at han ble advart mot.
– Jeg møtte en voksen, erfaren og flink næringslivsmann for noen år siden som hadde hørt snakk om at vi samarbeidet med fengsler i forhold til rekruttering. Dette var før vi hadde fortalt dette utad. Jeg skal gi deg et godt råd, Steinar. Du må passe på at det ikke blir kjent at det jobber flere tidligere kriminelle i Stormberg. Kommer det ut er det veldig uheldig for omdømmet deres. Dere kommer til å tape tillit, kunder tør ikke handle med dere, kanskje får dere leverandører som ikke vil levere til dere og kanskje stoler ikke banken på dere – så pass på at det ikke kommer ut.
– Han tok heldigvis feil, sier omdømmevinneren.
- Les også:
Her er årets RepTrak kåringer:
- Høyeste score: Stormberg
- Laveste score: Adecco
- Beste utvikling: NSB
- Dårligste utvikling: Coca-Cola
- Beste nykommer: Apple