Han mener mediesirkuset rundt VM på ski i Oslo viser at toppidrettsutøvere er attraktive for kommersielle krefter og sponsorer.
Våre VM-helter og heltinner er fullpepret av logoer fra godt betalende selskaper og dette ønsker ikke Stormberg å være en del av.
Det skriver Steinar J. Olsen på sin blogg.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Stort marked
Olsen sier sponsormarkedet er gigantisk. Bare i Norge brukes det årlig 3,5 milliarder kroner i sponsing og sponsing av sport står for 70 prosent av totalmarkedet.
- LES OGSÅ:
– I Stormbergs sponsorpolicy står det blant annet at vi ikke skal sponse eliteidrett eller toppidrettsutøvere. En relativt uvanlig sponsorpolicy for et selskap i sportsbransjen. Jeg har ikke hørt om at andre selskaper i verden innenfor sportsbransjen har en slik sponsorstrategi, skriver Olsen.
Han er opptatt av at selskapet skal ha en sosial profil på sponsorarbeidet.
– Da vi for noen år siden startet med sponsing av gatemagasinselgere, fikk jeg spørsmål om jeg hadde tenkt på hvor skadelig det kan være for merkevaren Stormberg å kle opp narkomane, bostedsløse og andre som selger gatemagasiner (...) Jeg tror ikke det er skadelig å kle opp gatemagasinselgere som er synlige i bybildet. Og om det skulle være skadelig, så gjør vi det likevel, mener Olsen.
Han skriver videre:
Personlig har jeg mer sans for at Stormberg er synlig på en sliten narkoman enn på en snørrete toppidrettsutøver.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Utvider samarbeidet
Olsen sier han forstår at sponsorene ikke står i kø for å støtte gatemagasinselgerne rundt om i landet.
Han har sponset gatemagasinet Klar i Kristiansand og utvidet i 2010 samarbeidet med flere gatemagasiner rundt i Norge.
– Fra kommende vinter blir det enda flere gatemagasinselger som kommer til å bli kledd opp av Stormberg, sier Olsen, som lar seg begeistre av VM-stemningen og folkefesten, men som har valgt å utfordre vårt forhold til sponsing.
– Vi er stolte av å sponse mennesker som har opplevd mer kladdeføre enn de fleste, avslutter Olsen.
- LES OGSÅ: