Det viser seg at vraket som har ligget i fjorden siden 1940, inneholder mye mer olje enn det Kystverket trodde før de startet tømmingen i høst.
LES OGSÅ:
– Mye mer olje
– Ja, vi trodde først at det kanskje var igjen mellom 25.000 og 50.000 liter olje igjen i vraket, men dette tallet er mye høyere, sier seksjonssjef Hans Petter Mortensholm i Kystverket.
Så langt har det nemlig blitt tatt opp nærmere 80.000 liter olje fra HMS Bittern, og til sammen kan godt over 100.000 liter bli hentet opp fra vraket.
Opprinnelig hadde skipet rundt 190.000 liter olje om bord da det gikk til bunns.
– Vanskelig jobb
Kystverket har leid inn bergensselskapet Frank Mohn til selve tømmingen, som foregår ved at oljen blir pumpet opp i Kystverkets båt NSO Crusader.
– HMS Bittern er det vanskeligste båtvraket vi har jobbet med i en sånn sammenheng fordi den er i dårlig forfatning, sier Mortensholm til NRK.
LES OGSÅ:
Båten fikk store skader under
ute i fjorden 30. april 1940, og ble bombet av tyske fly under den allierte evakueringen fra Namsos. Skadene var så store at britene valgte å senke skipet i fjorden.Angrepet av rust
– De seks millimeter tykke stålplatene har ligget i sjøen i over 70 år, og er hardt angrepet av rust. Enkelte steder er platene nesten helt ødelagt, mens andre steder er kvaliteten bedre. Derfor har vi brukt mye tid på å finne de beste plassene å pumpe opp oljen i fra uten at det lekker, forklarer Mortensholm.
For to dager siden oppstod det en
under arbeidet, og i går drev et mindre oljeflak mot land utenfor Otterøya.– Det er slikt som ikke bør skje, men det var ikke til å unngå fordi skroget var så ødelagt. Denne oljen er ikke til skade for miljøet, og vi har god beredskap på å fange opp olje, understreker seksjonssjefen i Kystverket.
Lekker olje
I dag startet arbeidet med å tømme en tank som opprinnelig inneholdt rundt 50.000 liter olje. Hele tiden lekker det små mengder olje fra det rustne skipsvraket.
– Vi ser olje i sjøen, men det er bedre å gjøre det på denne måten enn at hele skipet kollapser, sier han.
Hans Petter Mortensholm forteller at skroget på HMS Bittern er i ferd med å kollapse, og han tror at det ville blitt en stor lekkasje fra skipet om bare få år hvis ikke båten hadde blitt tømt.
– Det er klart det koster penger å tømme skipet slik vi har holdt på med den siste måneden, men det ville kostet mye mer å fange opp oljen etter en stor lekkasje, sier han.
– Naturkatastrofe
Derfor mener han det var på høy tid at HMS Bittern ble tømt for olje etter 71 år på 167 meters dyp ute i Namsenfjorden.
– Vi kunne fått en miljøkatastrofe i fjorden om ikke dette arbeidet ble gjort, understreker han.
Kystverket regner med å kunne avslutte tømmingen av HMS Bittern i løpet av få dager.
Video: Her lekker Bittern olje