Det britiske krigsskipet ble senket 30. april 1940 etter at det hadde fått store skader i et tysk flyangrep.
I sommer ble det oppdaget oljelekkasjer fra vraket, som ikke ligger langt fra munningen av Namsen.
I midten av september starter arbeidet med å tømme vraket for olje.
Miniubåt med bor
HMS ”Bittern” ligger på rundt 160 meters dyp, derfor skal man bruke en fjernstyrt undervannsbåt, en ROV, for å få tømt det for olje.
– Vi borer inn i vraket og kartlegger hvor oljen befinner seg. Så vil vi tømme olje fra denne ROV-en og opp i tanker på skipet over, sier prosjektleder Hans-Petter Mortensholm i Kystverket til NRK.
Utstyret som brukes er spesiallaget, og det er ulike sikringsordninger som skal hindre at oljen slipper ut i sjøen når man borer.
– Det er en viktig prosess som man overvåker veldig nøye, sier Mortensholm.
Han sier at sannsynligheten for ukontrollerte utslipp er veldig liten. Men det vil være høy beredskap i området mens tømmingen pågår.
Operasjonen er ventet å ta ti dager.
Video: Her lekker oljen fra HMS "Bittern" (artikkelen fortsetter under)
Store mengder olje
Kystverket vet ikke hvor mye olje det er i vraket, men i verste fall kan det være 190 tonn.
– Men vi forventer at vi kan finne mellom 50 og 100 tonn olje, at det er det mest realistiske tallet på hvor mye olje som er igjen.
Det er bergensfirmaet Frank Mohn AS som skal tømme vraket, de har drevet med oljetømming av vrak siden 1995.
Operasjonen er ventet å koste mellom fem og seks millioner kroner.
Minnemarkering
Elleve engelske soldater omkom da ”Bittern” gikk ned, det gjør vraket til et gravsted. Derfor skal det gjennomføres en minnemarkering før oljetømmingen starter.
- Les også: Krigen i Namsos
Det skjer 13. september med representanter for den britiske marinen til stede.
Man tar også hensyn til dette under arbeidet
Flere risikovrak
I 1994 og 1995 ble ”Blücher” tømt, ”Nordvard” ble tømt i Moss i 2007 og ”Welheim” ble tømt utenfor Florø i 2008.
I alt har Kystverket kategorisert over rundt 2.300 vrak langs norskekysten. I 2006 konkluderte man at rundt 30 av disse kunne være miljøfarlige.
– Vi har nå tømt ”Nordvard” og ”Welheim”, og vi skal tømme ”Bittern”, "Erich Giese", "Neuenfels" og "Boardale" nå i 2011, sier Hans-Petter Mortensholm .
Etter dette skal det gjennomføres en ny tilstandskontroll på risikovrak.