– Det tok
og jeg rakk ikke å gjøre noe som helst, sier landpostbud Frank Viken til Trønder-Avisa.Han hadde nettopp levert noen brev og var på veg tilbake over en
, som vanlig. Jernbaneoverganger er det mange av på ruta og han er oppmerksom og skeptisk ved passering.– Det er ingen god følelse å kjøre over dem.
Han har vært ansatt i Posten i fem år, men har ikke opplevd noe i nærheten av dette.
Han hadde flaks
Heldigvis kjørte toget inn i passasjersiden på bilen som gikk rundt flere ganger før den landet i åkeren.
– Da den stoppet kjente jeg smerter i skuldra, men følte meg like hel, sier Viken.
Toget hadde stanset og folk kom ut for å se hvordan det hadde gått. Et øyenvitne ringte ambulanse og tok Viken med hjem til huset i nærheten på spark. Det var tross alt kald ute. Der ble han kjørt til legevakt og deretter til sykehus for en sjekk.
Fryktet det verste
Øyenvitnet, Hågen Carlsson, trodde ikke det skulle gå bra i det hele tatt. Ulykka så dramatisk ut.
– Men da postbudet krabbet ut av bilen, tok jeg ham med opp til gårdsbruket, sier Carlsson.
– Dette kunne nok gått langt verre, sier Viken selv.
Men han vil helst ikke tenke på det.
Krever sikring
Distribusjonsleder Øyvind Homstad i Posten Steinkjer, sier til NRK Trøndelag at alle planoverganger må sikres med varsellys.
– Det med lys skulle vært alfa omega. Det bør være et krav. Vinters tid bygger det seg opp is rundt overgangene og de får høye kanter. Vi skal ikke risikere personer på grunn av slike ting, sier Homstad.
Planovergangen der ulykka skjedde har verken bom eller varsellys. Og hendelsen i går føyer seg inn i rekka av ulykker på strekninga mellom Steinkjer og Grong.
I Norge er det 3600 jernbaneoverganger, bare 400 er sikret med bom eller varsellys.
Men Kjell Bakken, informasjonsjef i jernbaneverket mener planovergangen der ulykka skjedde, er godt nok sikret.
Må akseptere risiko
Han mener også at folk må rett og slett finne seg i å krysse usikra overganger i fremtiden fordi jernbaneverket mangler penger.
– Vi har installert sikringsutstyr på overgangene med størst risiko, men å utføre dette på alle private planoverganger vil jo være et enormt beløp. Vi snakker om utstyr som kan koste koster en million kroner for hver overgang. Vi er glad det gikk så godt som det gjorde, men det er en risiko forbundet med å passere slike planoverganger, sier Bakken.