Hopp til innhold

Den første hybridbussen er nå ute på veiene i fylket

Nettbuss Møre prøver nå ut den første hybridbussen i Møre og Romsdal. En lydløs buss der man kan spare 30 prosent drivstoff.

Hybridbuss og Stig Arild Hærø i Nettbuss Møre

Dette er hybridbussen fra Volvo som Nettbuss Møre prøver ut som ringbuss i Molde i august. Her sammen med bussjåfør Stig Arild Hærø.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Nettbuss Møre er nå frampå for å møte nye miljøkrav i bussparken sin, når nye ruter skal ut på anbud. Det gjør busselskapet med å prøve ut mer miljøvennlige busser enn dagens.

Den første hybridbussen er til utprøving i fylket og skal gå ringbussrute i Molde i august.

– Det er nokså interessant. Det er en litt annerledes kjørestil enn hva man er vant til. Man får en helt stillegående buss. Vi kjører uten bruk av ordinær dieselmotor, så det er helt lydløst, sier Stig Arild Hærø i Nettbuss Møre.

Fokus på miljø

På landsbasis er det i dag omkring 50 hybridbusser.

Tronn Livik

Tronn Livik i Volvo har gode erfaringer med hybridbusser.

– Det øker stadig. Etter hvert som det blir fokus på miljø, så kommer denne varianten godt ut, sier Tronn Livik fra leverandøren til Volvo, som er salgsleder for buss.

Hybridbussen kombinerer elmotor og dieselmotor. Livik forteller at Volvo ser for seg en dreining mot flere busser med elektrisk drift.

– Dette er den nyeste varianten av hybridbuss. Det som er spesielt med den er at den kombinerer dieselmotor og elektrisk drift. Den går lydløst ut fra holdeplassen på ren elektrisk drit, og dieselmotoren kobles da inn etter hvert som behovet er der for det, sier Livik.

Egenprodusert strøm

– Vi har hatt god erfaring med hybridbussene, det er en del som er ute på markedet nå, og de har vist seg å være stabile. I tillegg til at de kommer meget godt ut med drivstofforbruk, sier Livik.

– Hvor mye drivstoff kan man spare?

– Vi snakker vel om 20–30 % besparelse i drivstoff på en bybuss. Bussen produserer sin egen strøm, og den tar vare på bremseenergien. Så strømmen som brukes er på et vis egenprodusert og da gratis i denne sammenhengen, sier Tronn Livik.

Livik legger også til at forskjellen er enda større i forhold til en gassbuss, som normalt har et forbruk som ligger 25 % over en dieselbuss.

– Positiv så langt

Stig Arild Hærø i Nettbuss Møre sier de ville finne en mer miljøvennlig buss.

– Vi vil finne en ny type buss som er mer miljøvennlig både i sentrum og ellers, sier Hærø.

– Nå kommer det nye krav til bussrutene i fylket vårt. Forbereder dere på å være miljøvennlige og klare de kravene som stilles?

– Det er helt klart. Nettbuss Møre er et miljøsertifisert selskap, så vi er på god vei, sier Hærø.

– Betyr det at du gir positive tilbakemeldinger til de i Nettbuss Møre som bestemmer om man skal satse på hybridbusser?

– Ja, etter en kort tur så. Nå skal vi ha bussen ut august, men det er i hvert fall positivt så langt, sier Hærø.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL