Transportnæringa fortviler over det de mener er urettferdige rabattordninger på fergene.
– Det er et gammeldags kommunistisk system, sier Arne Langseth i Veøy billag.
For i dag betaler en privatbil med campingvogn en tredjedel av hva et vogntog betaler på ferga, selv om lengden på de to kan være den samme.
Dette synes transportnæringa ikke er riktig.
- Les også:
Overrasket over at det er forskjellig
Fjord 1 er på sin side overrasket over at prisforskjellen er så stor.
– Hvis det er slik, og det kan ikke jeg garantere at det er, så forstår jeg at folk reagerer på det, sier direktør for fergene i Fjord 1, Frode Ohr.
Forskjellige rabattordninger
Det finnes ulike rabattordninger på fergene i fylket. Blant annet tilbyr de et verdikort, og et kort for storbrukere. Med verdikort betaler du halv pris, mens med storbrukerkortet får du bare 30 prosent rabatt. Dette gjør at lastebileiere går over til vanlig verdikort.
– Hvorfor er ikke rabatten på verdikort og storforbrukerkortet lik?
– Det er også et spørsmål som vi i fergenæringa ofte har stilt oppdragsgiverne våre. Men vi er satt til å forvalte et regulativ, og det er staten som bestemmer hva det skal koste å reise med ferge. De bestemmer også hvor stor rabattene skal være, og hvilke rabattordninger man skal ha, sier Ohr i Fjord 1.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Vanskeligere etter 1.juni i år
Tidligere kunne man fylle på verdikortet på salgskontoret hos Fjord1, men dette servicetilbudet ble lagt ned 1.juni i år. Nå må man enten betale kontant for å fylle på verdikorta sine på ferga, eller de ansatte må bruke sine private kort.
– For vår del er vi avhengig av velvilje fra våre ansatte, og at de vil ta imot de 21.800 kronene det koster for fergekortet, og betale dette selv på ferga, forklarer Langseth i Veøy billag.
Men om sjåførene da har minus på kortet oppstår det selvsagt nye problemer.
– Da har de for lite på kortet, og får ikke fylt på. Da må vi betale full pris, sier Langseth.