Unge menn med mindre enn to års kjøreerfaring står for rundt halvparten av de alvorlige motorsykkelulykkene i Norge de siste fem årene, viser tall fra Statens vegvesen.
Kvinner er derimot langt bedre motorsykkelførere, og det har biologiske årsaker, ifølge Trygg Trafikk.
Krevende sykkel
– Det er som regel når jeg stopper og tar av meg hjelmen at jeg har fått mest reaksjoner opp igjennom årene, sier Vibeke Lassen Høgseth.
Hun kjører en Ducati 848 evo, fjorårets modell. En motorsykkel som har 140 hester fordelt på 168 kg. Dette er av typen som kalles R-sykkel og disse motorsyklene topper lista i de alvorligste ulykkene. Vibeke Lassen Høgseth har kjørt motorsykkel i snart 25 år.
– Denne sykkelen er mer krevende enn de jeg har hatt før. Selv om jeg har kjørt i mange år, så føler jeg meg nesten som nybegynner igjen. Jeg må være mer fokusert fordi den legger seg ikke så enkelt i svingene. Så hvis man er uerfaren på en slik sykkel, så kan det gå galt, sier Høgseth.
Tenker mer konsekvens
Statens vegvesen har summert alle motorsykkelulykkene de siste fem årene og tallet ble 2081. I bare 173 av disse var det en kvinnelig sjåfør. Motorsykler er fremdeles i meget stor grad et kjøretøy om brukes av menn, men det er likevel unge menn som er innvolvert i flest ulykker.
– Det er flere menn som har førerkort for MC. Derimot er unge kvinner sikrere som ferske førere av både bil og mc. Dette fordi de i mindre grad enn unge menn overvurderer sine evner som sjåfør, og undervurderer risiko. Etter en tid med førerkort blir risikoen likere, og antall skader og ulykker forklares best med kjøremengde og erfaring, sier Erik Hartmann i Trygg Trafikk.
– Kanskje vi jenter tenker mer konsekvens. Vi har ikke en så stor trang til å måtte bevise noe. Det jeg har erfart er at gutter trenger noen år på seg for å bli trygg på at de faktisk ser tøff ut på sykkelen, uten å måtte svinkjøre og kjøre på bakhjulet, sier Vibeke Lassen Høgseth.
Difrensierte førerkort
– Risikomennene. Det er et litt kynisk og kjønnspolitisk baktungt ord, men vi har ganske god dokumentasjon i den biologiske forskningen, som gjør at vi kan si det, sier Erik Hartmann i Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk vil starte et prosjekt som skal få ned tallet på ulykker. De skal sammen med politikere i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag finne tiltak rettet mot unge menn på to hjul. Ifølge Trygg Trafikk er et av tiltakene som kan bli aktuelle er difrensierte førerkort.
– Vi kommer til å bruke mye energi fremover på å finne gode strategier for å hindre ulykker i denne gruppen. I forhold til bilkjøring er det foreslått en slags gradvis tilnærming til førerkortet, altså et gradert førerkort. Og motorsykkel er nok enda mer kritisk til det med kjøreerfaring. Skulle vi ha etablert kjørerkort ordningen på nytt i dag, tror jeg det hadde vært gjort litt annerledes på bakgrunnen av den kunnskapen vi nå har, sier Hartmann.
Ufortjent dårlig rykte
Utenfor Borgund videregående skole i Ålesund står mopeder, lette og tunge motorsykler på rekke og rad. Det er ikke lenge siden 16 år gamle Benjamin Sæther, 17 år gamle Sindre Larsen Løndal og 17 år gamle Sofie Lunemann Hansen begynte å kjøre motorsykkel. Løndal mener guttene ofte får et ufortjent dårlig rykte.
(Artikkelen fortsetter under saken)
– Jeg vil si at det alltid finnes noen som leker seg mer enn andre og er uforsiktig, men det er også gutter som tar det fint i trafikken. Man skal ikke legge et dårlig rykte over oss gutta som kjører lett motorsykkel fordi det er forskjellig fra person til person, sier Løndal.
Barnslige gutter
Sindre Larsen Løndal er usikker på om biologi er eneste årsak til at unge menn havner oftere i motorsykkelulykker enn kvinner.
– Nei, det kan nok være fordi gutter søker spenning. De tøffer seg foran damene og kan være mer uforsiktig, sier Løndal.
Sofie Lunemann Hansen har kjørt lett motorsykkel i et år, og tror på biologi teorien.
– Jeg må si meg enig, fordi man ser jo at gutter kan være barnsligere lengre enn oss jenter for eksempel, sier Hansen.
– Jeg prøver så godt jeg kan å følge regelverket, og det er godt nok det, sier Benjamin Sæther.