Hopp til innhold

Dekk-kaos på Ørskogfjellet

Det funker dårlig med europeiske vinterdekk når vogntogene våger seg utpå isglatte veier ved Ørskogfjellet.

Kontroll av all tungtrafikk på Ørskogfjellet

Se hvordan Statens vegvesen jobber når de driver voksenopplæring av sjåfører.

Pavel Nowicky

Pavel Nowicky fikk råd om rett dekkbruk på 'glatta'.

Fra mandag til torsdag denne uken gjennomfører Statens vegvesen kontroll av all tungtrafikk som går over Ørskogfjellet.

Den kalde norske vinteren er ikke til å spøke med – særlig ikke for utenlandske sjåfører som tror det holder å sko vogntoget for europeiske forhold.

Det fikk den polske vogntogsjåføren Pavel Nowicky erfare, da han fikk påpakning av kontrollørene fra vegvesenet tirsdag formiddag.

– Jeg har vinterdekk, men de er tilpasset europeiske land som Tyskland, Danmark og Sverige. Norsk vinter ... det er et problem, sier han og humrer.

Kjøreforbud

Avdelingsingeniør Frank Sandvik sier de er høflige men bestemte når de stopper sjåfører som ikke ser ut til å ta hensyn til glatte veier.

– Det er ganske mange sjåfører som ikke er skodd med riktige dekk, og det er veldig alvorlig. De groveste tilfellene blir anmeldt og ilagt kjøreforbud inntil de rette dekkene er montert, sier Sandvik.

Reell bekymring

Klokken 18.20 tirsdag kveld viste vegvesenet sine tanker seg også igjen i politiloggen for Sunnmøre politidistrikt.

Der kunne nemlig operasjonsleder Trygve Ødegård melde om at flere utenlandske vogntog hadde fått problemer i området rundt Vikebukt, nært Vestnes.

– Et vogntog med dårlige dekk har fått drivhjulet utenfor veikanten, og blir holdt tilbake av mannskap fra vegvesenet. To andre slike kjøretøy blir også holdt igjen, og gitt pålegg om utbedring av dekkutrustning, skriver Ødegård.

Ørskogfjellet kontroller statens vegvesen

Det er nok ikke rent få vogntog som får stifte bekjentskap med mannen i denne jakken denne uken.