Nye tall viser at andelen pedagoger i barnehagene her i landet varierer veldig. Mens én kommune har 60 prosent pedagoger i barnehagen, har en annen bare 10 prosent.
– De dårligste kommunene kan umulig gi barna det tilbudet de har krav på når det er så få barnehagelærere i barnehagene, sier Ragnhild Lied, leder i Utdanningsforbundet.
– Forskning viser at kvaliteten i barnehagen er avgjørende for den senere utdanningen til barna, sier Lied.
- Les også:
– Klarer å se hvert enkelt barn
Kragerø er blant kommunene som ligger på topp 10 med 48 prosent pedagoger i barnehagene. Det nyter de 20 barna i avdeling Apekatt i Årø barnehage godt av.
– Det gjør at vi klarer å se hvert enkelt barn, vi får fulgt dem opp og kan dele oss opp i grupper, sier barnehageleder Bente Fosso.
Barnehagesjefen i kommunen sier de har satset bevisst.
– Ved nyansettelser har si satset på at det er barnehagelærere vi skal ha, sier Margaret Medhus til NRK.
Størst behov i Oslo og Akershus
Ifølge forsker Lars Petter Gulbrandsen ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring er det i områder som har hatt stor befolkningsvekst at problemet er størst.
– Det er særlig store mangler i Oslo og Akershus, der befolkningsveksten har vært sterkest, sier han.
Gulbrandsen mener også det er viktig å huske at Norge har vært gjennom en enorm ekspansjon i antall barnehager de siste årene.
- Les også:
Vil ha lovendring
Utdanningsforbundet vil lovfeste at 50 prosent av de ansatte skal ha pedagogisk utdanning. Bare 6 prosent har så god dekning i dag, og snittet er på 34 prosent, ifølge tall fra Kostra som NRK har hentet inn.
– Et barn kan gå gjennom store deler av barnehagelivet uten å møte en eneste barnehagelærer. Det er ikke god nok kvalitet, sier Lied.
Gulbrandsen er enig, og sier barn lærer mye gjennom lek i barnehagealderen, og at det derfor er viktig at personalet har pedagogisk utdannelse.
- Les også:
- Les også: