Hopp til innhold

Naturvernforbundet: – Bakstreversk av NHO

NHO Luftfart har gått hardt ut mot flyseteavgiften og kalt det molbopolitikk. – Det er overraskende at de reagerer så kraftig, sier Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernfobundet.

Et fly fra SAS går inn for landing på Oslo lufthavn

DYRERE I APRIL: Et fly fra SAS går inn for landing på Oslo lufthavn. 1. april innføres flyseteavgiften.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

«Molbopolitikk», «symbolpolitikk» og «galematias» var karakteristikkene til Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart, da flyseteavgiften var tema på Politisk kvarter på NRK. Lothe mener en flyseteavgift ikke vil ha noen som helst klimaeffekt.

Det skjønner Naturvernforbundet lite av. De mener utslippsveksten i flytrafikken må stoppe.

Holger Schlaupitz

STERKT UENIG: Holger Schlaupitz mener det er et paradoks at NHO syter så fælt når flybillettene er så billige.

Foto: Naturvernforbundet

– Vi har jobbet for denne avgiften ganske lenge. Det er viktig at det blir en høyere pris på å slippe ut CO₂, så dette er et skritt i retning den grønne omlegginga, sier Holger Schlaupitz, avdelingsleder for natur og klima i Naturvernforbundet.

En økning på 84 prosent

Flyseteavgiften har eksistert i Norge tidligere, men har ligget i skuffen siden 2002. I budsjettforhandlingene til 2016-budsjettet ble den funnet fram igjen.

– Fra 2002 til 2013 var det en dobling i CO₂-utslippene på flyreiser fra Norge til utlandet, sier Schlaupitz og henviser til en rapport fra Miljødirektoratet.

Schlaupitz mener utspillene til NHO er overraskende og bakstreverske.

– Innad i EU er det et kvotesystem som ikke fungerer og for utenlandstrafikken er det store fordeler. Det er momsfritak, ingen CO₂-avgift og store fordeler med taxfree-ordningen. En avgift på 80 kroner er et lite virkemiddel, men som er viktig for å komme i gang med å redusere flytrafikken, sier han.

– Det er et paradoks at NHO syter så mye, når flybillettene er blitt så billige. Tyskland og Storbritannia har hatt denne avgiften i flere år

– EU svømmer i kvoter

I sin argumentasjon i debatten i Politisk kvarter, hevdet Torbjørn Lothe at det på grunn av kvotesystemet til EU vil bli økt flytrafikk i Europa, hvis Norge reduserer sin trafikk. Dermed går effekten i null.

– Vi har et klimakvotesystem i luftfarten, med et tak på utslipp. Med særtiltak i Norge flytter vi bare kvotene over til våre konkurrenter i Europa. Dette er molbopolitikk uten miljøeffekt, sa Lothe.

Stig Schjølseth, kvoteekspert og senioranalytiker i analysebyrået Point Carbon, er uenig.

– Argumentet er helt feil. Det hadde holdt vann dersom det var knapphet på kvoter. Men det er det ikke. EU svømmer i kvoter, sier Schjølseth til NTB.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger