Hopp til innhold

Elsykkelsalget vokser i enorm fart

De siste tre årene har salget økt med nesten 150 prosent. Bransjen selv er overrasket over sykkelens rekordstore popularitet.

Sverre Brubæk er på jakt etter elsykkel

Elsykkeljakt: Sverre Brubæk (t.v.) er på utkikk etter en elsykkel som kan frakte matvarene opp de bratte bakkene rundt der han bor. Han får hjelp av Hans Håvard Kvisle, partner i Evo Elsykkel som både importerer og selger elsykler i Norge.

Foto: Kent-Amar Eriksen / NRK

På Storo i Oslo er Sverre Brubæk på jakt etter en sykkel som gjør oppoverbakkene og bagasjefraktingen enklere. Hos elsykkelforhandleren Evo Elsykler har Brubæk sett seg ut et par modeller han er interessert i.

– Jeg har akkurat flyttet til et sted som er en kilometer unna butikken. Da er det praktisk å ha en sykkel med motorassistanse som kan ta med seg litt bagasje, sier Brubæk.

Gira på el-motor

Vi nordmenn har blitt gira på el-sykler. Med en liten el-motor på laget blir tidligere marerittbakker til en drøm på sykkelsetet. Og i år har vi nordmenn for alvor fått øynene opp for sykkeltypen, faktisk har salget økt med 150 prosent de siste tre årene. Det merker spesialforretningen på Storo

– Fra å være et pussig fenomen, har det de siste årene blitt svært populært med elsykkel, forteller Hans Håvard Kvisle. Han er partner i Evo Elsykkel som driver med både importerer og salg av elsykler i Norge

Bård Kristiansen

60.000: Bård Kristiansen, administrerende direktør i interesseorganisasjonen Sportsbransjen, anslår at det vil bli solgt opp mot 60.000 elsykler i 2018.

Foto: Sportsbransjen

Han forteller at det er alle typer mennesker som kommer innom butikken og kjøper sykler, men;

– Det er stadig flere småbarnsfamilier og yngre som kjøper. Ikke fordi de er late og ikke kan bruke en vanlig sykkel, men fordi de oppdager at det den løser mye av hverdagslogistikken med blant annet frakting av barn og de kan unngå å ha en bil unødvendig

En sykkel hos sykkelbutikken i Oslo koster fra 25000 kroner og oppover.

– Selvfølgelig finnes det rimeligere typer, men for oss handler det om kvalitet og anvendelighet, mener Kvisle.

Forventer økning

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, viser frem sin elsykkel

Fantastisk start: Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening mener det å sykle på en elsykkel er en fantastisk start på dagen.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

– Vi har sett at salget har tatt av de siste årene. Fra 5000 solgte i 2013 til en dobling til

10.000 året etter og enda en dobling eller mer i år, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i interesseorganisasjonen Sportsbransjen.

Han anslår at salget kommer til å fortsette å vokse fremover.

– Ser vi på land som vi kan sammenlikne oss med - som Tyskland, Belgia og Sverige - har pilene allerede peket oppover i flere år. Våre anslag er at det innen 2018 vil bli solgt opp mot 60.000 elsykler, om ikke mer, tror Kristiansen.

– Fantastisk følelse

– Det er en fantastisk start på dagen å sette seg på en elsykkel og Det er en stor fordel å komme frem på en ok måte uten å bli svett, og som gjør at du sparer en god del tid, sier Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes landsforening.

Hun er fornøyd med at flere velger sykkelen og at folk har forstått fordelene med denne typen sykler.

– Selv med elektrisk motor får du en god del trim, og så er det veldig morsomt, mener Tronstad.

AKTUELT NÅ