En samlet opposisjon på Stortinget la fredag morgen fram et krav om full elektrifisering av alle plattformene på Utsira-høyden i Nordsjøen. De mener det er dette som må til dersom Norge skal nå de nasjonale målene om utslippskutt innen 2020.
Opposisjonen forventer nå at regjeringen kommer med en klar tidsplan.
Først fredag kveld svarer olje- og energiminister Tord Lien at regjeringen er enig i intensjonen i forslaget, men at de må vurdere om forslaget kommer til å skape forsinkelser i forbindelse med Sverdrup-prosjektet.
– Vi er enige både i målet om å elektrifisere hele Utsirahøyden og å unngå en utsettelse av Johan Sverdrup-prosjektet. Likevel må vi se om deler av forslaget fra opposisjonspartiene kan innebære risiko for at Sverdrup-prosjektet blir utsatt, sier olje- og energiminister Tord Lien (Frp) i en pressemelding fredag ettermiddag.
Han påpeker videre at regjeringen hele tiden har hatt elektrifisering av den sørlige delen av Utsirahøyden som mål, og at Sverdrupfeltet skal drives med kraft fra land fra produksjonsstart.
– Det er avgjørende for regjeringen at utbyggingen av første fase av Sverdrup går videre i henhold til tidsplanen, sier Lien.
– Bryter med avtalen
Tidligere fredag sa Frps energipolitiske talsmann, Oskar Grimstad, at han reagerer på at Venstre og KrF holdt regjeringspartiene utenfor prosessen.
– Vi registrer at det er et bredt politisk flertall som står bak kravet, og må naturligvis respektere det. Men jeg stiller meg undrende til prosessen, sa Grimsad.
Grimstad viser til formuleringen i samarbeidsavtalen mellom regjeringen og Venstre og KrF om at «samarbeidspartiene forplikter seg til å konsultere hverandre før de deltar i andre flertall som vil ha vesentlige budsjettmessige konsekvenser eller berører saker som er omtalt i denne avtalen».
- LES OGSÅ: Tok regjeringen på sengen med Utsira-krav
- LES OGSÅ: – Dette setter Statoil grundig på plass
Vet ikke om det blir dyrere
Tord Lien ønsker ikke å kommentere framgangsmåten til opposisjonen i denne saken.
– Det lar jeg våre stortingsrepresentanter kommentere, sier Lien til NRK.
Til spørsmålet om hvor mye dyrere det blir å drive plattformene med strøm enn med energi fra gassturbiner, sier Lien at de foreløpig ikke vet svaret på det.
– Det er derfor vi bør vente med å ta en beslutning frem til vi har et bedre beslutningsgrunnlag, sier Lien.
Etter planen skal selskapene presentere sin plan for utbygging og drift av Johan Sverdrup, en såkalt PUD, tidlig neste år, og regjeringen håper å legge fram en sak til behandling i Stortinget samme vår.