– Alle ansatte her på skolen drar i samme retning. Alle vet hva vi skal satse på, elevene får det samme fra alle lærerne, sier lærer Endre Warholm.
Han har nettopp avsluttet dagens matteundervisning i 7. klasse ved Møhlenpris skole i Bergen.
Målrettet arbeid
At en av Norges fremste skoleforskere, Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark, mener Bergen er en vinner i skolesektoren, overrasker verken Warholm eller rektor Kjartan Navarsete.
– Systematikk og tid til å jobbe med de satsingsområdene som skoleeier har gitt oss, fokus på læring og tydelige mål fra skoleeier, samtidig som vi får gode støttefunksjoner, har vært viktig for oss, sier Navarsete.
– Vi har forventninger om å oppnå gode resultater og vise at vi når målene innenfor lesing, skriving, regning, muntlig kommunikasjon og digital kompetanse. Vi må vise at vi kan levere. Vi får en statusrapport og rådgivning for veien videre, før vi går ut i felten og jobber videre – og så møtes vi igjen senere for å se om vi har nådd resultatene.
– Årlig oppfølging av skolene
Skoleforsker Nordahl har sammenlignet skolene i Arbeiderparti-bastion Trondheim og Høyre-styrte Bergen.
Til tross for at Trondheim bruker mer penger per elev, har høyere lærertetthet og høyere utdanningsnivå i befolkningen, presterer elevene i Bergen bedre.
Ifølge Nordahl kan en forklaring ligge i kommunenes skoleeierskap.
– Bergen har muligens hatt tydligere forventninger og ansvarliggjøring av skolelederne med tanke på å levere gode resultater til det beste for elevene, sier Nordahl.
Det kjenner skolebyråd i Bergen Jana Midelfart Hoff (H) seg igjen i.
– Vi er tydelige på mål, tilbyr hjelp til hvordan man skal nå målene og har tett oppfølging. Vi er årlig ute på skolene og følger opp hvordan det har gått, ser om vi har forbedret oss, og hva som kan gjøres for å komme ytterligere videre, sier hun.
Ottervik: – Fremgangen er det viktigste
Ordfører i Trondheim Rita Ottervik (Ap) er mer opptatt av å vurdere trondheimsskolenes utvikling.
– Den viktigste faktoren for oss er å måle om vi går fremover, og de siste fire årene har vi hatt en mer positiv utvikling enn Bergen. Vi er på rett vei og fortsetter å bruke ressurser på skolen for å gjøre trondheimsskolen enda bedre, sier Ottervik.
– Hvordan skal dere klare å ta igjen Bergen?
– Vi får vel gjøre som Rosenborg, sørge for samhandling og å lære av hverandre. Vi skal bruke tilgjengelig forskning og satse videre på tidlig innsats, ha fokus på flere lærere, men også gi lærerne enda mer etter- og videreutdanning.