– Magnus Carlsens seier under sjakk-VM i India er helt fantastisk. Markedsføringsverdien for sjakk-OL neste år kan nesten ikke vurderes høyt nok. Det merker vi også på at våre potensielle sponsorer har begynt å røre på seg, sier direktør Børge Robertsen i sjakk-OL 2014.
Magnus Carlsen kommer
Sjakkgeniet Magnus Carlsen kommer til Tromsø. Ikke bare som ambassadør for sjakk-OL. Han har lovet å spille på det norske laget. Det vil ikke akkurat dempe interessen for arrangementet.
President Jøran Aulin-Jansson, sier at Magnus Carlsen har garantert at han stiller opp.
– Magnus er ikke en mann som løper fra løftene sine. Han kommer til å spille sjakk så lenge helsa holder, sier Aulin-Jansson.
4-6 hovedsponsorer
Sjakk-OL 2014 tar sikte på 4-6 hovedsponsorer. I tillegg snakker man om et 20-talls mindre sponsorer som kan levere varer og tjenester til arrangementet.
– Selskaper som vi har vært i kontakt med tidligere har vist laber interesse for å gå inn som samarbeidspartner i sjakk-OL. Det er nå i ferd med å endre seg.
Der svaret tidligere har vært negativt, får de nå beskjed om at saka likevel ikke er endelig avgjort.
– Mange har nå forstått at profilering via sjakk vil være bra for omdømme- og merkevarebygging, sier Roberstsen.
- Les også:
Den nye folkesporten
NRK og VG sender begge direkte-TV fra VM i sjakk. NRKs sendinger har innpå 1 million seere, mens cirka en halv millioner følger VG-TV.
På verdensbasis regner man med at en halv milliard mennesker følger sjakk-VM via forskjellige medier.
– Det er helt vanvittig det som nå skjer. Sjakk er på tur til å bli den nye folkesporten, sier Robertsen.
- Les også:
- Les også:
Interessen for sjakk har eksplodert. Det er ikke bare voksne, men også barn og ungdom som nå sitter bøyd over sjakkbrettene.
Det lover godt. Ikke bare for sjakk-OL, men også for rekrutteringa til sjakksporten, sier Robertsen.
Venter 5000 tilreisende
De første brikkene flyttes på sjakkbrettene i Tromsø 1. august 2014.
Da sitter 290 lag med til sammen 1500 spillere rundt bordene i OL-hallen. Alle lagene har støtteapparatene sine med seg. Dessuten venter man et stort antall sjakk-turister til Tromsø.
– Totalt regner vi med at ca. 5000 mennesker kommer til byen for å få med seg sjakk-OL. Sjakkturistene kommer ikke bare alene. De kommer også i grupper.
– Vi har allerede fått henvendelser fra grupper i Tyskland og Mexico som har meldt sin ankomst til Ishavsbyen under OL.
- Les også:
Duskedamer og stor festivitas
Sjakk-OL har et budsjett på 86 millioner kroner. Finansieringa av OL er på plass, så arrangementet som sådan er banket.
De 16 millioner kroner i sponsormidler som det er budsjettert med er likevel viktig
– Det er de pengene som vil utgjøre forskjellen mellom sjakk-OL som et arrangement eller som et signalarrangement, sier Børge Robertsen.
– Snakker vi om duskedamer eller ikke duskedamer?
– Ikke akkurat det, men det handler om vi har økonomi til å lage litt festivitas rundt arrangementet, ler Robertsen.
Eksempel på det er om vi kan lage et skikkelig åpnings- og avslutningsarrangement.
Et sjakk-OL trenger ikke å være bare en konkurranse på et brett. Et sjakk-OL kan også være en stor fest. Ikke bare for deltakerne, men for alle som enten er til stede eller som følger sjakk-OL via media verden over.
– Så for å oppsummere, du har tro på at sponsorpengene kommer og at festen kan forberedes?
– Ja, det tror jeg absolutt, sier administrerende direktør Børge Robertsen i OL i sjakk 2014.