– Vi trenger mer tid for å utvikle prosjektet, sier administrerende direktør i Statoil, Helge Lund, til Reuters.
Torsdag hadde de et møte med sine samarbeidspartnere, ENI (Italia) og Petoro (Norge), for å finne ut hvordan de skal gjøre prosjektet økonomisk bærekraftig.
- Les også:
Det siste året har Statoil boret fem nye brønner rundt Johan Castberg-feltet i Barentshavet. Målet har vært å finne olje og gass som kunne øke lønnsomheta for utbygginga av feltet. Statoil konkluderte etter boringene med at feltet ikke levde opp til forventningene.
- Les også:
Hvordan hente opp oljen?
– Vi har ikke funnet nok olje. Men nå må vi analysere resultatene av leitinga, og hva de betyr for den videre utbygginga av Castberg. Vi jobber for å få til et robust og lønnsomt prosjekt, og tar en avgjørelse på dette når saken er moden for det, sa Ørjan Heradstveit i Statoil til NRK i mai.
Nyhetsbyrået Reuters kan fortelle at Statoil og deres partnere ikke har kommet til en løsning om Castberg-feltet.
Et av de viktigste spørsmålene er hvordan de skal løse utbyggingen av feltet. Det ene alternativet er å bygge en halvt nedsenkbar plattform. Derfra føres oljen i land til en terminal på Veidnes. Dette ser ut til å bli et dyrere alternativ enn først tenkt.
- Les også:
Det billigste alternativet er et flytende produksjonsskip.
- Les også:
Vil ha skip
Statoil ønsker å bygge et produksjonsskip, mer er under sterkt press fra oljeminister Tord Lien (Frp), oljedirektør Bente Nyland og Petoro-sjef Grethe Moen for å satse på en langsiktig løsning.
- Les også:
– Den opprinnelige løsningen har potensial for å knytte seg til mindre felt, og vil kunne bidra i en videre utvikling av området. Den har plass til å bygge ut prosessanlegget for andre felt. Denne riggen har plass til søk- og redningshelikopter. Plattformen kan være feltsenter for alle de mindre utbyggingene rundt, sa Øystein Mikelborg, prosjektleder for studier ved Tromsø-kontoret til Aker Solutions, som kjenner de to alternativene godt, til NRK i april.
Ifølge Arne Sigve Nylund, utviklingssjef i Statoil, er det disse løsningene som fortsatt diskuteres mellom de involverte partene.