Hopp til innhold

Kritisk til sikkerheten på havet etter dødsulykke

Båtulykka hvor ei amerikansk kvinne omkom mandag er en av flere ulykker på Svalbard de siste årene.

Svalbard turister

Stadig flere turister vil reise til Svalbard. Det stilles strenge krav til sikkerhet, men været i Arktis er en større utfordring enn andre steder.

Foto: Atle Markeng / NRK

Mandag omkom ei amerikansk kvinne i 60-årene da gummibåten hun var på sightseeing i ble kullkastet av en stor bølge på nordsida av Fjortende Julibukta i Krossfjorden.

Dødsårsaken er fortsatt ukjent.

Fortsatte ferden

– Vi må fortsette å etterforske, og se litt på omstendighetene rundt, sier assisterende Sysselmann Lars Erik Alfheim til NRK.

Cruiseskipet som kvinna reiste med vil fullføre sin ferd langs kysten av øygruppa, og være tilbake i Longyearbyen førstkommende mandag.

Da vil vi gjøre flere avhør, sier Alfheim.

Kongsfjorden på Svalbard

De siste årene har det skjedd flere ulykker på Svalbard, blant annet på grunn av isbreer som kalver.

Foto: Eivind Molde / NRK

Seilbåt sank

Ulykka føyer seg inn i rekka av flere andre ulykker på Svalbard de siste årene.

24. juli 2012 grunnstøtte kystcruiseskipet «Expedition» utenfor Svalbard. Skipet kontaktet Sysselmannen, men kom seg løs for egen maskin.

21. august samme året omkom en kvinne i 40-årene under sightseeing på Esmarkbreen på Svalbard.

I september 2012 måtte to britiske menn i 70-åra pumpe opp en gummibåt mens seilbåten de var på tur i sank under dem.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Krossfjorden

Fjortende Julibukta hvor den amerikanske kvinna omkom da gummibåten hun satt i ble truffet av en bølge.

Foto: Arild Lyssand/Sysselmannen på Svalbard

Turoperatører bøtelagt

I august 2007 ble 23 personer skadd i Hornsund, hvorav seks av dem alvorlig, da en cruisebåt ble truffet av brottsjø og isklumper under kalving av isbre.

Det nederlandske turoperatørselskapet Oceanwide Expeditions, som chartret skipet, ble frikjent da saken var til behandling i tingretten, men dømt i lagmannsretten og ilagt en bot på 300.000 kroner .

I 2001 fikk Spitsbergen Safari 200.000 kroner i bot etter at en turdeltaker falt ned i ei bresprekk og omkom.

Mange vil på cruise

Reiselivsstatistikk at stadig flere vil reise på cruise til Svalbard.

I fjor hadde i alt 37.000 passasjerer på oversjøiske cruiseskip sett seg ut øygruppa som sitt reisemål, mens tilsvarende tall i 2011 var 24.000.

– Mange besøker Svalbard, og vi gjør vårt beste for å informere om sikkerhet. Det stilles krav til sikkerhet på båter, guider må ha kunnskap, og det stilles krav til båtførere gjennom norsk lovverk. Når det er sagt er været en større utfordring her enn andre steder. Men ulykker skjer jo likevel både her og på fastlandet, sier Alfheim.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MS Expedition

Cruiseskipet MS Expedition, her fotografert ved Torellneset på Nordaustlandet, var et av skipene som i sommer kontaktet Sysselmannen etter å ha gått på grunn på en sandbanke. Skipet kom seg løs for egen maskin.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

– Store utfordringer

Sommeren 2012 var det en sterk økning i antallet hendelser hvor Sysselmannen måtte bistå fartøy.

16 småbåter og fire større fartøyer ble reddet eller assistert av redningstjenesten på Svalbard.

– Hvordan årets sesong blir er vanskelig å si ettersom den bare såvidt er i gang. Men fortsetter det slik, så har vi store utfordringer, sier assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim til NRK.

– Landskapet forandrer seg

Årsaken økninga fra 2012 til 2011 er ifølge Alfheim sammensatt.

Økning i trafikken har sitt å si, samtidig som det foregår en massiv nedsmelting. Landskapet forandrer seg, og kartverket blir enda mindre nøyaktig for de som ferdes.

Tidligere i vår gikk Syssemannen ut å advarte om de dårlig kartlagte farvannene rundt øygruppa. Dårlig kartlagte farvann, i tillegg til det arktiske klimaet utgjør økt risiko for ulykker til havs.

– Ulykker skjer

Avstand, vær og isforhold kan gjøre redningsaksjoner vanskelige, skriver Sysselmannen på sine nettsider.

– Sikkerheten kan alltid bli bedre, men samtidig har vi en aktivitet som vi håper og tror er tilpasset de forholdene vi har. Det sier jeg ikke for å bagatellisere ulykkene, men i noen tilfeller skjer ulykker til tross for gode systemer, sier Alfheim.