Dødsårsaken er fortsatt ukjent.
Fortsatte ferden
– Vi må fortsette å etterforske, og se litt på omstendighetene rundt, sier assisterende Sysselmann Lars Erik Alfheim til NRK.
Cruiseskipet som kvinna reiste med vil fullføre sin ferd langs kysten av øygruppa, og være tilbake i Longyearbyen førstkommende mandag.
– Da vil vi gjøre flere avhør, sier Alfheim.
- Les også: Sju hunder forsvant på Svalbard
- Se bildegalleri: Svalbard - sårbart eventyrland
Seilbåt sank
Ulykka føyer seg inn i rekka av flere andre ulykker på Svalbard de siste årene.
24. juli 2012 grunnstøtte kystcruiseskipet «Expedition» utenfor Svalbard. Skipet kontaktet Sysselmannen, men kom seg løs for egen maskin.
21. august samme året omkom en kvinne i 40-årene under sightseeing på Esmarkbreen på Svalbard.
- Les også: Frykter flere dødelige isbjørnmøter
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Turoperatører bøtelagt
I august 2007 ble 23 personer skadd i Hornsund, hvorav seks av dem alvorlig, da en cruisebåt ble truffet av brottsjø og isklumper under kalving av isbre.
Det nederlandske turoperatørselskapet Oceanwide Expeditions, som chartret skipet, ble frikjent da saken var til behandling i tingretten, men dømt i lagmannsretten og ilagt en bot på 300.000 kroner .
- Les også: Jevnt økende folketall på Svalbard
Mange vil på cruise
Reiselivsstatistikk at stadig flere vil reise på cruise til Svalbard.
I fjor hadde i alt 37.000 passasjerer på oversjøiske cruiseskip sett seg ut øygruppa som sitt reisemål, mens tilsvarende tall i 2011 var 24.000.
– Mange besøker Svalbard, og vi gjør vårt beste for å informere om sikkerhet. Det stilles krav til sikkerhet på båter, guider må ha kunnskap, og det stilles krav til båtførere gjennom norsk lovverk. Når det er sagt er været en større utfordring her enn andre steder. Men ulykker skjer jo likevel både her og på fastlandet, sier Alfheim.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Store utfordringer
Sommeren 2012 var det en sterk økning i antallet hendelser hvor Sysselmannen måtte bistå fartøy.
16 småbåter og fire større fartøyer ble reddet eller assistert av redningstjenesten på Svalbard.
– Hvordan årets sesong blir er vanskelig å si ettersom den bare såvidt er i gang. Men fortsetter det slik, så har vi store utfordringer, sier assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim til NRK.
– Landskapet forandrer seg
Årsaken økninga fra 2012 til 2011 er ifølge Alfheim sammensatt.
– Økning i trafikken har sitt å si, samtidig som det foregår en massiv nedsmelting. Landskapet forandrer seg, og kartverket blir enda mindre nøyaktig for de som ferdes.
Tidligere i vår gikk Syssemannen ut å advarte om de dårlig kartlagte farvannene rundt øygruppa. Dårlig kartlagte farvann, i tillegg til det arktiske klimaet utgjør økt risiko for ulykker til havs.
- Les også: Turist døde da isbre kalvet
– Ulykker skjer
Avstand, vær og isforhold kan gjøre redningsaksjoner vanskelige, skriver Sysselmannen på sine nettsider.
– Sikkerheten kan alltid bli bedre, men samtidig har vi en aktivitet som vi håper og tror er tilpasset de forholdene vi har. Det sier jeg ikke for å bagatellisere ulykkene, men i noen tilfeller skjer ulykker til tross for gode systemer, sier Alfheim.