Hopp til innhold

Ny E6 på Helgeland: – Vi mangler 280 millioner kroner

Høsten 2015 startet en etterlengtet utbedring av E6 på Helgeland – men vegvesenets egne kostnadsberegninger sprakk. Nå mangler det fortsatt flere hundre millioner kroner for å ferdigstille veiprosjektet.

Bro over E6 ved Krokstrand

På denne broen på E6 ved Krokstrand passerer det daglig både vogntog og personbiler – men aldri samtidig. Broen er en del av strekningen mellom Krokstranda og Bolna som nå står i fare for å ikke bli oppgradert.

Foto: Nils Otto Bamberg

Veistandarden på E6 nord for Mo i Rana har i lang tid skapt problemer for både trafikanter og næringsliv. Statens vegvesen har mottatt en rekke klager fra bilister som har måttet skifte frontruter på grunn av steinsprang, og yrkessjåfører har omtalt strekningen som en potetåker.

Når entreprenørselskapet Hæhre Entreprenør AS i fjor høst startet utbedringen av veistrekningen var det derfor stor optimisme. Men det tok ikke lang tid før det viste seg at feilaktige kostandsberegninger kunne sette en stopper for utbedringen. Dette problemet er fremdeles uløst.

– Vi mangler 280 millioner kroner for å kunne fullføre veiutbyggingen, samt 65 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak. Vi kan jo ikke bygge uten penger, så vi håper midlene kommer så snart som mulig, sier Bård Nyland, prosjektleder i Statens vegvesen for byggingen av ny E6 på Helgeland.

Han sier det er veistrekningen mellom Krokstrand og Bolna like sør for Saltfjellet som kan ryke hvis ikke bevilgningen kommer.

E6 gjennom Dunderlandsdalen

Det er strekningen Krokstrand – Bolna som nå står i fare for å bli utelatt fra oppgraderingen av E6 på Helgeland.

Foto: Statens vegvesen

Ikke uventet

Er den aktuelle veistrekningen så dårlig at den bør utbedres?

– Ja. Det bør den. Vi ønsker en helhetlig oppgradering av E6 på Helgeland og da er det dumt om den strekningen utelates, sier Nyland.

Han forteller at Statens Vegvesen har vært forberedt på at det kunne bli utfordringer med å få finansiert prosjektet.

– I kontraktene står det at vi kunne kutte parseller, hvis det skulle vise seg å være nødvendig. Men selvfølgelig håper vi det ikke blir en realitet.

Ingen åpenbar løsning

Til Rana Blad forteller Samferdselsdepartementet at de jobber med å løse pengeproblemet.

– I statsbudsjettet lovet vi å komme tilbake med en sak til Stortinget angående finansiering. Siden vi ikke har fremmet en slik sak ennå, har vi ikke funnet fram til en løsning vi ønsker å anbefale, sier seniorrådgiver Bent E. Skogen i veiseksjonen i vei- og trafikksikkerhetsavdelingen i Samferdselsdepartementet.

Samferdselspolitiker Kjell-Idar Juvik (AP) forventer at regjeringen åpner kontoen for E6 på Helgeland.

– Dette gjelder både restfinansiering i forhold til opprinnelig plan på E6 Helgeland nord, samt garantier for finansiering av alt på E6 Helgeland sør, sier han.

elendig vegstandard i Dunderlandsdalen