Statens vegvesenet må be Stortinget om ekstra penger for å ferdigstille E6 Helgeland nord. Det skjer etter at vegvesenets egne beregninger sprakk med 450 millioner kroner.
Nye krav, og en ny kontraktsform kan forklare noe av overskridelsen, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak. dag
– Det er prisen vi fikk inn etter å ha vært gjennom en anbudsfase som er høyere enn det vi har lagt til grunn.
Flere runder
E6 nord på Helgeland har blitt kalt en potetåker og Statens vegvesen har mottatt en rekke klager fra bilister som har måttet skifte ut frontruta etter steinsprang i møte med grusdumpene gjennom Dunderlandsdalen.
– Alt som er gjort siden kong Haakon åpnet veien i 1937 er flikking, har flere yrkessjåfører tidligere sagt med et sukk til NRK.
Første spadestikk
I prosjektet som omfatter strekningen Korgen–Bolna, skal det bygges 62 km vei, 47 km langs allerede eksisterende E6.
På grunn av manglende interesse ved den første utlysningen av prosjektet–som skal stå ferdig i oktober 2019–måtte Vegvesenet gjennom flere runder med entreprenørene før anbud ble gitt. Da resultatet forelå hadde kostnadsrammen for prosjektet økt fra 1,87 til 2,32 milliarder kroner.
(artikkelen fortsetter under)
– Vi ønsker å få en avklaring i prosessen mellom regjeringen og Stortinget. Det ligger utenfor vår styring, sier Naimak.
– Betyr det at Statens vegvesen regner med å få bevilgningen allerede i 2016?
– Det vil jeg ikke spekulere i. Vi har de pengene som ligger inne for å kunne gjennomføre en fornuftig jobb i henhold til kontrakten vi er inn i.
Regjeringen utelukker ikke forsinkelser
Etter det NRK erfarer kan enkelte av de planlagte vegstrekningene i verste fall måtte utsettes på ubestemt tid. Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen (Frp), vil nå se nærmere på overskridelsen–før de tar saken tilbake til Stortinget.
Han sier det er vanskelig å utelukke at det kan bli forsinkelser.
– Vi jobber så fort vi kan med å få dette på plass slik at vi unngår forsinkelser og nedskalering av prosjektet.
Nå vurderer departementet hvordan de skal håndtere overskridelsen.
Etter det NRK erfarer kan enkelte av de planlagt vegstrekningene, og bygging av gang, og sykkelveier bli utsatt på ubestemt tid.