– Vi har mottatt klagestorm fra bilister. Folk forventer ikke at E6 skal se slik ut, sier avdelingsdirektør Kjell Skjerve ved veiavdelinga i Statens vegvesen i Nordland til NRK.no.
Dunderlandsdalen er en av de siste, store flaskehalsene på europavei 6 i Nordland. Opprustning av veistrekningen mellom Storforshei til Saltfjellet er nå kommet inn i Nasjonal Transportplan, men trafikantene som ferdes her daglig fortviler over å må vente helt til 2017 før denne parsellen er ferdig.
(artikkelen fortsetter under)
Begynner asfaltering neste uke
– Vi er i gang med å rette opp skadene, og har også satt ned hastigheten på de stedene hvor det ikke går an å opprettholde 80 kilometer i timen, sier Skjerve.
Han kjenner ikke til at folk får ødelagt frontrutene sine. Han forklarer den elendige vegstandarden med teleløsninga vår.
– Flere steder er vegdekket smuldret helt opp. Asfaltdekket krakelerte og måtte fjernes. Nå skal vi i gang med å fjerne de dårlige massene. I neste uke skal vi i gang med å legge nytt asfaltdekke. Jeg vil anta at når vi feirer sankthansaften skal dette være på plass.
Nødsarbeid
Skjerve innrømmer at arbeidet som nå skal i gang er snakk om nødsarbeid. Bilistene vil nok oppleve tilnærmet samme marerittet neste år.
– På lang sikt venter vi på veipakke Helgeland. På kort sikt handler det om å få vannet bort i teleløsningen slår inn. Grunne grøfter gjør at vi får problemer med å få ut vannet. Massene som ligger under asfalten må skiftes ut dersom dette skal bli bra permanent.
– Kunne dyrke poteter
Smalt, sporete, svingete og hull på hull. – Under asfaltdekket er det rene potetåkeren. Alt som er gjort siden kong Haakon åpnet veien i 1937 er flikking, sa langtransportsjåførene Bjørnar Solvoll og Christian Hestekker til NRK.no under teleløsninga i april.
De etterlyste da strakstiltak for å fikse asfalten som har sprukket opp flere steder på E6 i Dunderlandsdalen noen mil nord for Mo i Rana.
Veietterslep på åtte milliarder
Etterslepet bare på fylkesveiene i Nordland er på svimlende åtte milliarder kroner. I tillegg kommer europaveiene og de kommunale veiene.
Da regjeringen sist uke la fram Nasjonal Transportplan er det nettopp E6 på Helgeland som står først i køen når pengesekken åpnes de neste årene.
Utbyggingen er anslått å koste i alt vel 3,8 milliarder kroner, hvorav en fjerdedel skal betales med bompenger.