Hopp til innhold

Ny hurtigrutekai blir to år forsinket: – Uheldig, mener reiselivssjef

Arbeidet med den halvferdige hurtigrutekaia i Bodø blir ikke gjenopptatt før tidligst neste sommer. Imens fortsetter partene krangelen. – Trist og uheldig, mener turistsjef.

Ann-Kristin Rønning Nilsen

– SYND: Reiselivssjef Ann-Kristin Rønning Nilsen i Bodø håper på fortgang i ferdigstillingen av den nye hurtigrutekaia.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Det er mye rust her, konstaterer Bodøs reiselivssjef Ann-Kristin Rønning Nilsen i Bodø mens hun ser ut over byggeplassen hvor den nye hurtigrutekaia i Bodø en gang skal stå ferdig.

Svært lite har gått som planlagt under byggingen av den nye hurtigrutekaia til 75 millioner kroner. For to år siden skled kaifronten ut under bygging på grunn av vanskelige grunnforhold. Siden har utbygger Skanska og kommunen kranglet om hvem som har ansvaret.

– Utsettelsen er uheldig. Turister som kommer til Bodø må gå inn til byen via en sterkt trafikkert vei. De forventer å se havet og oppleve kystkultur når de kommer hit, sier turistsjefen.

Visuell støy

Isteden ser de en uferdig byggeplass.

– Dette er visuell støy. Inntrykket turistene får av innseilinga når de kommer betyr noe, sier reiselivssjefen.

Bodø kommune beskylder utbygger Skanska for å trenere prosessen.

– Vi har holdt på siden februar med å få etablert en voldgiftsrett, men det virker som Skanska trenerer prosessen, sier teknisk kommunaldirektør i Bodø kommune, Henrik Brækkan.

– Tar tid

Den nye hurtigrutekaia i Bodø er fortsatt ikke ferdig

Den nye hurtigrutekaia i Bodø blir ytterligere forsinket.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Voldgift er en form for privat rettergang der en tvist løses av en voldgiftsrett i stedet for en domstol. Dommerne er oppnevnt av partene. Skanska Norge er fullstendig uenig i at de trenerer saken.

– Det er slik at når man bruker voldgift som et rettsinstitutt, så tar det tid å finne kompetente medlemmer til voldgiftsretten, sier kommunikasjonsdirektør Pål P. Syse.

Blir stående til neste sommer

Etter at krangelen startet for to år siden har det vært stille på anleggsområdet. Nå blir det ytterligere forsinkelser fordi behandlingen av saken, som skulle gjøres før sommeren, blir utsatt til februar. Arbeidet med den halvferdige hurtigrutekaia i Bodø blir ikke gjenopptatt før tidligst neste sommer.

– Vi hadde ønsket å få dette ut av verden så fort som mulig, og hadde egentlig håpet at vi skulle være ferdig før sommeren i år, sier Brækkan.

I stedet blir kaia over to år forsinket.

Taper penger

Henrik Brækkan

Teknisk kommunaldirektør i Bodø kommune, Henrik Brækkan.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– For kommunen er situasjonen som har oppstått ganske krevende. Økonomisk krevende på den måten at kommunen naturligvis taper inntekter på et anlegg som nå skulle stått ferdig. I tillegg har vi som følge av den stansen som har skjedd også økte utgifter, sier Brækkan.

Skanska mener det vil koste 60 millioner kroner ekstra å reparere kaia som skulle koste 75 millioner. Selskapet mener at grunnforholdene var dårligere enn det som ble forutsatt av kommunen, og krever erstatning fra kommunen. Bodø kommune krever at Skanska gjør ferdig kaia uansett, fordi de er totalentreprenør.

– For oss er det uholdbart at arbeidene ikke fullføres i henhold til kontrakten, sier Brækkan i Bodø kommune.

Vil ha ferdig kaia til byjubileet

Samtidig håper reiselivssjef Ann-Kristin Rønning Nilsen at kaia står ferdig til Bodøs 200-års jubileum.

– I dag må turistene gå av Hurtigruta på den gamle hurtigrutekaia og går hele veien inn til byen via sterkt trafikkert vei. Vi håper at vi kan ta imot hurtigrutepassasjerene med splitter ny kai og havnepromenade til Bodøs byjubileum i 2016, sier Rønning Nilsen.