Hopp til innhold

Hurtigruten vil ikke bruke ny kai til 121 millioner kroner

Den nye hurtigrutekaia i Bodø kostet 121,5 millioner kroner å bygge. Men Hurtigruten seiler foreløpig rett forbi og legger til ved den gamle kaia lenger unna sentrum.

Hurtigruten på vei inn i Bodø havn

MS «Vesterålen» seiler inn i Bodø havn og forbi den nye kaia til høyre i bildet.

Foto: Andreas Budalen / NRK

Den nye hurtigrutekaia i Bodø skulle etter planen ha stått klar i juni 2014 og koste 75 millioner kroner.

Men prosjektet har vært forfulgt av uhell og krangler som måtte behandles i rettsapparatet før Skanska til slutt fullførte arbeidet.

Til tross problemene sto kaia ferdig i fjor, men da til en langt høyere pris enn beregnet.

Men Hurtigruten, som seiler til Bodø to ganger hver dag hele året, har fått lov til å slippe å bruke kaia som delvis ble bygget til dem.

Hurtigruten har aldri bedt om at kaia skal bygges og rederiet har hele tiden trivdes godt på den gamle Terminalkaia lenger inn i Bodø havn. Det er også denne de skal bruke i tiden fremover.

– Vi er godt fornøyd med at vi er enige med Bodø havn om at vi får velge hvilken kai vi skal bruke. Da velger vi den kaia som sikrer flest anløp og best regularitet for Bodø by. Terminalkaia er det helt klart det beste valget for godshåndtering, Terminalkaia har bedre vindforhold og bedre forhold for ankring. Rent operasjonelt er det ikke tvil hva som er best, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til NRK.

Hurtigrutekaia

– Foretrekker å flytte tilbake

Fra 12. februar og frem til november brukte Hurtigruten den nye kaia, mens den gamle ble utbedret. Bodø havn ba Hurtigruten om å evaluere. I et brev ramser rederiet opp en rekke forhold som er problematiske med den nye kaia og konkluderer på følgende vis:

«Hurtigrutens konklusjon er per dato at vi av operative og sikkerhetsmessige grunner foretrekker å flytte tilbake til Terminalkaia når anleggsarbeidene er ferdige».

Det er bystyret og Bodø kommune som bestemte at kaia skulle brukes. En av grunnen var at man ville ha Hurtigruten nærmere sentrum.

– En praktfull kai

På grunn av alle problemene underveis ble til slutt sluttsummen på den nye kaia 121,5 millioner kroner.

Bodø kommune måtte punge ut med 53,5 millioner kroner totalt, noe som er cirka 15 millioner mer enn planlagt.

Rådmann Rolf Kåre Jensen innrømmer at han heller ville brukt de ekstra pengene på noe annet.

– Det var vel anvendte penger i den forstand at vi fikk fullført en veldig flott og god havn. Men det er ingen hemmelighet at jeg helst hadde sett at vi slapp å bruke de ekstra millionene. De hadde vært gode å ha, men sånn ble det ikke, sier han.

– Hva tenker du om at Hurtigruten ikke vil bruke kaia?

– Det er ingen hemmelighet at vi primært ønsker at Hurtigruten skal ligge til kai her. Men vi tar til etterretning at Hurtigruten har tatt det valget de har tatt. Vi ønsker fortsatt å videreutvikle området med blant annet et terminalbygg og håper Hurtigruten snart er tilbake, sier rådmannen.

Jensen understreker at han både håper og regner med at det er den nye kaia vil bli anløp når den nye kystruteavtalen trer i kraft om tre til fire år.

– Når vi får fullført havnepromenaden vil alle se at dette blir veldig flott. Dette er en praktfull kai som jeg tror blir tatt i bruk på en god måte.

– Hva skjer hvis Hurtigruten vinner anbudet og fortsatt foretrekker den gamle kaia?

– Det skal ikke jeg foregripe. Men jeg tror vi vil løse alle eventuelle snubletråder fremover.

– Vil ikke stå tom

Uansett vil ikke den nye kaia bli stående tom, lover Erlend A. Willumsen, som er utviklings- og kommunikasjonssjef i Bodø Havn.

– Kaia kommer til å bli brukt til å ta i mot deler av den store økningen av cruiseskip som er meldt inn til Bodø. Den kommer også til brukt som liggekai for fiskebåter og for offshorefartøy i fremtiden.

Den nye hurtigrutekaia i Bodø

Hurtigrutekaia, eller Terminalkai Sør, har vært forfulgt av uhell. I 2012 begynt kaifronten å sige.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK