Hopp til innhold

Millionkrangel stopper utbygging av ny hurtigrutekai i Bodø

Byggingen av den nye hurtigrutekaia i Bodø har endt med en åpen krangel mellom kommunen og Skanska.

Den nye hurtigrutekaia i Bodø er fortsatt ikke ferdig

Den nye hurtigrutekaia i Bodø skal stå klar i juni 2014. Kaia skal koste 75 millioner kroner og jobben blir utført av Skanska for Bodø kommune.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Det skjer for tiden ingen ting på den nye hurtigrutekaia i Bodø. Etter at utbygger Skanska begynte å krangle med Bodø Kommune, har det vært stille på anleggsomådet like nedenfor jernbanestasjonen i fylkeshovedstaden.

Den nye hurtigrutekaia i Bodø skulle stå klar i juni 2014 og koste 75 millioner kroner kroner. Men svært lite har gått som planlagt.

Problemene har stått i kø siden juni i fjor.

– Kranglet i lang tid

Om det foregår lite på kaia, så foregår det til gjengjeld langt mer på kontorene til Skanska og til Bodø kommune. Der står kampen om en ekstraregning på cirka 60 millioner kroner.

– Den regninga vil ikke Bodø kommune ta, sier kommunaldirektør Henrik Brækkan.

Kaia ser nå ut til å bli forsinket med inntil et år, og kommunen krangler med entreprenøren om ansvaret.

Som en del av planleggingen fikk Bodø kommune utført en grunnundersøkelse av området den nye kaia skal ligge. Undersøkelsen ble gjort av selskapet Multiconsult og viste at det var krevende grunnforhold i området.

Skanska mener at grunnforholdene var dårligere enn det som ble forutsatt av kommunen, og krever erstatning fra kommunen. Skanska har også stoppet arbeidet videre med kaia.

– Skanska må bygge ferdig

Kaia i Bodø slår sprekker

Bodø kommune vil ikke ta regninga på 60 millioner kroner.

Foto: Stian Anthonsen Eide

Nå har Bodø kommune sendt et brev til Skanska hvor de krever at selskapet bygger ferdig kaia. I brevet skriver kommunen at Skanska plikter å fullføre prosjektet, og at de kan prøve å kreve inn pengene etterpå.

Bodø kommune mener at fordi Skanska har en totalenterprise, må de gjøre ferdig kaia uansett.

– Vi har mottat svar på det brevet vi sendte, men vi har ikke hatt noen mulighet til å se på dette ennå, forteller Brækkan.

Men kommunaldirektøren spår ingen optimisme med det første.

– Vi leser ut fra det at Skanska har en helt annen oppfatning av plikten til å fullføre arbeidet.

Skal ha oppklaringsmøte

Skanska har til slutt gått med på å delta på et oppklaringsmøte med kommunen om i underkant av to uker.

– Her ligger mange problemstillinger som vi må drøfte. Dette er en uvanlig sak, spesielt med tanke på de usikre grunnforholdene i havna, sier Brækkan.

– Vi har et litt annet syn på saken

Kaikanten siger ut

Byggingen av hurtigrutekaia har vært konfliktfylt siden juni i fjor.

Foto: Bjørn Erik Rygge Lund

Geir Nordal Linge, pressetalsmann i Skanska vil ikke kommentere saken ytterligere.

– Vi har et litt annet syn enn Bodø Kommune på ansvarsforholdene i saken. Vi har takket ja til et dialogmøte med kommunen, men utover det har jeg ingen kommentarer.

Kan ende i retten

Dersom kommunen og Skanska ikke blir enige, kan saken ende opp i retten, forklarer kommunaldirektøren.

– Kommunen har ingen sanskjonsmulighet, og det ender i såfall da i rettssalen. Uansett vil vi ikke kunne leve med den stillstanden som er der nå, sier han.