Hopp til innhold

Gravde fram båt fra 1400-tallet: – Et mysterium

– Vi vil nok aldri få svaret på hvordan båten havnet på Lovund og hvorfor den ble liggende i fjæra i 600 år, sier arkeolog Tori Falck ved Norsk Maritimt museum.

Lovundvraket

Lovundbåten er den eneste bevarte båten fra middelalderen i Nord-Norge. Det ble oppdaget begravd i sanden ved Hamnholmen i Lovund i 1976. Først i dag graves hele båten fram.

Foto: Stephen Wickler Tromsø Museum

I tre dager har museet sammen med Tromsø Museum og lokale ildsjeler gravd fram en 12 meter lang båt som har ligget nedgravd på en meters dyp i fjæra på øya Lovund siden 1400-tallet.

Lovundvraket

Som et rent middelalderfartøy er ikke Lovundbåten et stort skip. Det er bygget av eik, en tresort som ikke finnes i Nord-Norge.

Foto: Stephen Wickler Tromsø Museum

– Dette er et helt unikt funn. Det er den eneste bevarte middelalderbåten i Nord-Norge, sier seksjonsleder for arkeologi Tori Falch ved Norsk Maritimt Museum.

Båten, som kan ha vært frakteskute for tørrfisk mellom Bergen og Lofoten ble oppdaget begravd i sanden ved en tilfeldighet i 1976 da en gravemaskinfører oppdaget trerester i grabben etter at han hadde hentet opp sand fra valen ved Hamnholmen.

– Den gang ble det vurdert som altfor dyrt å hente opp vraket fra sanden, og det ble besluttet å la ligge.

Bygget av eik i Vest-Agder

40 år etterpå har Lovundbåtens venner stilt økonomisk garanti for å få gravet fram båten.

– Et spennende oppdrag. Selv om gravemaskinen på 1970-tallet påførte båten en del skader på kjølen, vet vi nå mye mer. Båten er 12 meter lang, består av 12 bord fra hver side og har hatt seil. Båten er litt sliten. Gjentatt tjæring forteller oss at det er jobbet mye med å hindre lekkasjer, sier Falck.

Lovundbåten er bygget av eik, en tresort som ikke finnes i Nord-Norge.

Lovundvraket

Vraket etter den gamle frakteskuta har ligget nedgravd under sanden i 600 år.

Foto: Stephen Wickler Tromsø Museum

– Årringsdateringer forteller oss at båten er bygd i Vest-Agder, så det er en norsk båt.

Flere mysterier

Lovund har vært befolket helt siden steinalderen, men de første historiske beretningene skriver seg fra 1500-tallet. Mangel på skriftlige kilder gjør at man vet lite om Lovund i middelalderen. Men ifølge Falck det er nærliggende å tro at øya ikke var målet for frakteskuta.

– Hvordan skipet endte opp som vrak på en nær bortgjemt øy i havet, er umulig å si. Men det kan ha vært et uhell, det vil si at båten kom ut av kurs i en storm og havnet på Lovund.

Led skipbrudd på Røst

Lovundvraket

Det er ikke funnet spor etter verken masten eller festet til masta på båten – en stokk med hull. – Den skulle vi gjerne funnet, sier Tori Falch i Norsk Maritimt Museum.

Foto: Tori Falck Norsk Maritimt Museum

Samme århundre som denne båten havnet på Lovund, forliste den italienske handelsmannen Pietro Querini fra Italia på øya Røst i Lofoten.

Da han forlot Venezia var skipet hans fullastet med vin, krydder og sypresstre som skulle til Belgia. Men storm, uvær og ulykker sendte skipet fullstendig ut av kurs.

Mannskapet ble på Røst i fire måneder før de reiste hjem til Italia hvor de kunne fortelle om sine opplevelser.

– Vi vet ikke hva som skjedde med mannskapet. Et annet mysterium er hvorfor båten ble liggende i fjæra.

Eik var nemlig et verdifullt materiale i middelalderen, som byggemateriale. Man skulle anta at datidens lovundboere ville dra nytte at treverket.

– Det er veldig spesielt. Vi har muligens noen teorier om dette, som vi vil spekulere i når vi skal skrive rapporten, sier Tori Falch.

Skal stilles ut

Ifølge arkeologene er det fullt mulig å restaurere båten, men det er en langvarig og svært kostbar prosess. Riksantikvaren må også inn i bildet.

– Det er stor lokal interesse for å rekonstruere båten, og bygge et museum på Lovund, sier Bjørnar Olaissen i Interessegruppa for Lovundbåten.

Han tviler på om arkeologene vil komme nærmere et svar på båtmysteriet på øya.

– Men det er helt greit. Vi håper båten kan være en kilde til spekulasjoner, tanker og ideer også i framtiden.

Lovundvraket

Årsaken til at den 12 meter lange båten ikke har gått i oppløsning gjennom århundrene, er at den har ligget vått og godt tildekket.

Foto: Stephen Wickler Tromsø Museum
Lovund