Bodø vant i slutten av mars kampen om Avinors nye tårntjeneste. Nå er det besluttet at Mehamn, Berlevåg, Værøy, Røst og Hasvikvil være de første som får fjernstyrt tårntjeneste.
Målet er at kontrolltårnet i Bodø skal stå klart og fungere som kontrolltårn for de fem lufthavnene i løpet av 2017. Deretter planlegger Avinor å innføre fjernstyring ved ytterligere tre til fem lufthavner per år.
– Målet med denne satsingen er å kunne betjene lufttrafikken når det er behov for det. I framtiden venter vi også at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon. Samlet gir dette en enda mer effektiv drift på lufthavnene, sier divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor i en pressemelding.
- LES OGSÅ: Bodø har vunnet kampen om tårnsenteret
– Kan redusere kostnader
I fremtiden kan i alt 36 av 46 norske flytårn bli fjernstyrte, som et ledd i Avinors sparetiltak.
Avinor mener fjernstyring kan redusere kostnadene for tårntjeneste på lufthavnene med om lag 30–40 prosent. Det er viktig for Avinor som må kutte 1,5 milliarder på tre år.
Grunnen til at disse fem lufthavnene er først ut, er fordi de eksisterende kontrolltårnene har behov for betydelige investeringer, i tillegg til at det har vært utfordrende å sikre bemanning, ifølge Snekkerbakken.
– Viktig for Bodø
Det fjernstyrte systemet har allerede vært testet ut i Bodø, som ved hjelp av et kameratårn og 14 videoskjermer har fjernstyrt flytårnene på lofotøyene Værøy og Røst.
Bodø-ordfører Ole Hjartøy har tidligere fortalt at det er snakk om mange arbeidsplasser.
– Dette er svært viktig for Bodø. Som jeg forstår det, er det 15 flyplasser som skal fjernstyres i førsteomgang, og deretter kan det bli snakk om langt over 30 flyplasser. Det betyr at det om få år kan være snakk om 150 arbeidsplasser.