Hopp til innhold

Bodø har vunnet kampen om tårnsenteret

Den harde kampen om Avinors nye tårntjeneste har fått en vinner. Avinors konsernstyre besluttet fredag at tårnsenteret for de første 15 tårn legges til Bodø.

Ny luftfarts-teknologi på Røst Lufthavn sørger for et ubemannet kontrolltårn. Snart kan passasjerfly bli fjernstyrt gjennom 14 videoskjermer.>

Passasjerflyene som lander på Røst blir allerede dirigert fra flytårnet i Bodø gjennom 14 videoskjermer. Kanskje vil store deler av luftfarten i Norge bli styrt herfra en gang i fremtiden?

Avgjørelsen ble tatt i et konsernstyremøte i Avinor torsdag kveld. Ambisjonen er at senteret skal være klart i løpet av 2017, skriver Avinor i en pressemelding.

Kampen om Avinors nye tårntjeneste har pågått for fullt mellom Værnes, Gardermoen og Bodø.

Tårnsenteret vil bli planlagt for å kunne håndtere tårntjenesten ved opp til 15 lufthavner, i all hovedsak lufthavner i Nord-Norge med lokal flygeinformasjonstjeneste (AFIS). Hvilke lufthavner som først vil få fjernstyrt tårn vil bli besluttet i løpet av våren.

– Valget av Bodø er en helhetsvurdering, hvor vi har veid mange hensyn opp mot hverandre. Vi har sett at det er viktig å ha senteret ved en lufthavn og på et sted hvor vi allerede har stor tilstedeværelse, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor flysikring.

– I Bodø har vi både kontrollsentral og tårntjenester. Vi har både flygeledere og et stort utvalg av teknisk personell. Vi har allerede i dag omkring 130 ansatte i byen, fortsetter han.

At Bodø har et stort flymiljø allerede i dag, teller tungt.

– Bodø har Luftfartstilsynet, forsvaret og Widerøe. Og det er også slik at mange av flyplassene som er aktuelle for fjernstyring, ligger i Nord-Norge. Derfor er det naturlig at tårnsenteret er plassert der.

Kan styre lufttrafikken ved hjelp av videoskjermer

I fremtiden kan i alt 36 av 46 norske flytårn bli fjernstyrte, som et ledd i Avinors sparetiltak.

Det vil si at ett tårnsenter kan styre store deler av norsk lufttrafikk ved hjelp av videoskjermer.

Avinor mener fjernstyring kan redusere kostnadene for tårntjeneste på lufthavnene med om lag 30–40 prosent. Det er viktig for Avinor som må kutte 1,5 milliarder på tre år.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Ny luftfarts-teknologi på Røst Lufthavn sørger for et ubemannet kontrolltårn. Snart kan passasjerfly bli fjernstyrt gjennom 14 videoskjermer.>

Passasjerflyene som lander på Røst blir allerede dirigert fra flytårnet i Bodø gjennom 14 videoskjermer. Kanskje vil store deler av luftfarten i Norge bli styrt herfra en gang i fremtiden?

Har vært testet i Bodø

Det fjernstyrte systemet har allerede vært testet ut i Bodø, som ved hjelp av et kameratårn og 14 videoskjermer har fjernstyrt flytårnene på lofotøyene Værøy og Røst.

Kameralinsene leverer 360 graders oversikt over vær, trafikk og landingsforhold.

Anders Kirsebom forteller at det totalt er 70-80 ansatte som blir berørt av avgjørelsen om etableringen i Bodø.

– Disse må håndteres på en ordentlig måte, og alle vil bli tilbudt jobb i Bodø, sier han.

– Hvor viktig er dette for Avinor?

– Dette tårnsenteret gjør at vi blir mer effektive og kan reduserer kostnadene. På den måten kan vi opprettholde det gode nettverket vi har rundt omkring i kongeriket, sier Kirsebom.

Bodø-ordfører Ole Hjartøy har tidligere fortalt at det er snakk om mange arbeidsplasser.

– Dette er svært viktig for Bodø. Som jeg forstår det, er det 15 flyplasser som skal fjernstyres i førsteomgang, og deretter kan det bli snakk om langt over 30 flyplasser. Det betyr at det om få år kan være snakk om 150 arbeidsplasser.

Fjernstyring kan bli redningen for 15 av de minste flyplassene i Nord-Norge. I dag viste Avinor frem den nye teknologien for samferdselsministeren, og han lot seg imponere.