Gunnar sløkker lyset for andre gong på 37 år Avinor sløkker lyset på dei første flyplassane i Sør-Noreg. Frå no av skal trafikken styrast frå eit kontrollsenter i Bodø. Av Ingeborg Grindheim Slinde, Sondre Dalaker, Håvard Heggen og Ole Kristian Svalheim
Nå lander Simen flyet uten folk i tårnet: – Føler at de ser meg godt Ved fire norske flyplasser er det nå kun høyteknologisk kamera som følger med når piloter går inn for landing. Avinor sier det er trygt, men ekspert advarer mot å ta for lett på sikkerheten. Av Marius Guttormsen, Kåre Riibe Ramskjell og Monica White Martinsen
Flere flytårn i Norge erstattes av fjernstyring: – Helt unikt Fra en helt ny sentral i Bodø fjernstyres nå fire lufthavner. Målet er å fjernstyre tårntjenesten på 15 lufthavner. Nå vekker teknologien interesse fra hele verden. Av Dina Jeanette Danielsen og Markus Thonhaugen
Ekspertutvalg vil legge ned flere distriktsflyplasser Av Gisle Forland, Oliver Rønning og Elin Åsbakk Lind
I dag skrev vi luftfartshistorie i Norge: – Verden ser på oss Lørdag 19. oktober ble det tårnsenteret i Bodø tatt i bruk for første gang. I framtida er planen at 15 norske lufthavner skal fjernstyres herfra. Av Therese Bergersen
Avinor-ansatte usikre på om fjernstyrte flytårn er trygge nok I flere tiår har Svein Ove og Steinar geleidet utallige fly ned på rullebanen utenfor Mo i Rana. De er blant flere som er usikre når fjernstyrte flytårn skal håndtere lokal kjennskap i fremtiden. Av Josef Benoni Ness Tveit og Andreas Nilsen Trygstad
Avinors prestisjeprosjekt blir forsinket Allerede i 2017 skulle norsk lufttrafikk fjernstyres fra ett sted, men Avinor trenger mer tid for å forsikre seg om at sikkerheten er god nok. Utsettelsen fører til bekymring blant ansatte. Av Gisle Forland, Andreas Budalen og Markus Thonhaugen
Herfra skal de styre 15 flytårn i Norge Avinor har valgt ut ti nye flytårn ved norske lufthavner, som skal fjernstyres fra Bodø fra 2020. – Vi venter at vi en videre satsing vil kunne håndtere enda flere lufthavner, opplyser Avinor. Av Hilde Mangset Lorentsen og Emil H. Indsetviken