Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen mener ribbekrigen fører til ubalanse i markedet. Likevel selger Kiwi, eid av NorgesGruppen, ribbe for 19 kroner og 80 øre, skriver Nationen.
– Vi erkjenner at vi priser til langt under innkjøpspris. Under 20 kroner på ribbe er etisk betenkelig, sier han til avisen.
Hans kollega Bård Gultvedt, som er direktør for næringspolitikk i NorgesGruppen, forklarer den lave prisen med «konkurransesituasjonen i markedet».
– Det er vanskelig å si noe om hvem som startet prisdumpingen da prisene gradvis har blitt presset nedover de siste ukene. Prisene når bunnen nå rett før jul, sier Gultvedt til NRK.
- Les også:
– Uheldig
Også ICA og Coop mener det er uheldig at ribba selges til langt under innkjøpspris.
– Vi er for så vidt enig med NorgesGruppen, om at det er litt betenkelig å selge kjøttet såpass billig, sier senior kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i ICA til NRK.
Både Coop og ICA selger den billigste ribben for 29,90 kiloet, med noen lokale forskjeller. Begge selger med tap.
– Vi ser at det å selge ribben med tap har flere uheldige sider, særlig på lengre sikt. Det er negativt både for bonden, miljøet, handelen og forbrukerne, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop.
– Bonden, produsenten og butikken taper penger, og forbrukerne blir «opplært» til å tro at ribba er mye billigere å produsere enn det den egentlig er, fortsetter hun.
Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer hos Rema 1000 forteller til NRK at de til enhver tid følger markedet, og at de nå selger ribben til en «kunstig lav pris».
– Vi skal ha den laveste prisen i alle lokalmarked i Norge – og pris kan variere etter leverandør av produkter samt lokal konkurranse, opplyser hun i en e-post til NRK.
- Les også:
– Koster opptil det tredobbelte å produsere
Informasjonssjef Marit S. Hoven hos Nortura forteller til NRK at veiledende avregningspris til bonden for slaktegris i beste klasse er i overkant av 20 kroner per kilo.
– Så kommer kostnader med transport, slakting, skjæring, pakking, distribusjon med mer i tillegg. Om ribbe selges for eksempelvis 20 -30 kroner kiloen i butikk, er dette langt under det det koster å produsere kjøttet. Vår salgspris inn til kundene ligger i størrelsesorden to til tre ganger det.
– Er det uheldig?
– Hva butikkene ønsker å selge ribba for er selvsagt opp til dem, men dersom pris til forbruker er 20-30 kr per kilo, så reflekterer ikke det prisen på det råvaren og produktet er verdt og det arbeidet som ligger bak et slikt produkt.
Fremdeles mangel på norsk ribbe
NRK skrev i slutten av november at rundt hver femte juleribbe kommer fra utlandet i år. Årsaken til ribbemangelen er blant annet en varm sommer, som har gitt en voldsom grillsesong.
I dagene før jul er det fremdeles mangel på norsk ribbe, i enkelte butikker.
– Vi har gjort det vi kan, og sikret oss mye norsk ribbe. Vi er godt stilt, men også hos oss har vi måttet importere rundt 135 tonn fra utlandet. Tilgangen på norsk ribbe kan dermed variere noe fra butikk til butikk, sier Bård Gultvedt hos NorgesGruppen.
Coop på sin side har måttet importere vel 1000 tonn sideflesk fra Tyskland. Like før jul ser imidlertid situasjonen ut til å være god.
– Det ser ut til å bli nok norsk, fersk ribbe til Coop-kundene til jul, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop.
Lise Mette Kjellberg i ICA forteller at de har vært nødt til å importere mellom 10 og 15 prosent for å dekke etterspørselen.
– Vi har importert noe. Men våre kunder skal i utgangspunktet ikke ha større problemer med å finne norsk ribbe i butikkene våre, sier hun.
Hos Rema 1000 er det meste av ribben av norsk opprinnelse.
– Men grunnet en svært stor etterspørsel etter ribberåstoff i tiden før jul, har vår leverandør Nordfjord Kjøtt supplert med noe ribbe fra Finland av høy kvalitet. Dette er godt merket på emballasjen, sier Mette Fossum Beyer hos Rema 1000.
- Les også: