Hopp til innhold

Mener voldsom grillsesong gir ribbemangel til jul

Kjøttprodusentene krangler om årsaken til at det ikke er nok norsk ribbe i butikkene. Mens Fatland peker på lavkarbodietter og en sterk grillsesong, mener Nortura matvarekjedene kan takke seg selv for situasjonen de har kommet opp i.

GRILLSESONG

GRILLGLADE NORDMENN: Varm sommer førte til mye grilling. Det gir mangel på ribbe, mener Coop.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Kjell S. Rakkenes i Nortura

UENIG: Kjell S. Rakkenes avviser at en sterk grillsesong er årsaken til ribbemangelen.

Foto: Nortura

Som NRK fortalte i går, vil omtrent hver femte juleribbe i år sannsynligvis komme fra utlandet – en sak som først ble omtalt av Nationen.

I går hevdet kommunikasjonsdirektøren hos Coop, Kristin Paus, at årsaken blant annet skyldes en sterk grillsesong.

– Da bestillingen av svinekjøtt ble gjort før sommeren, var det masse norsk svinekjøtt på markedet. Man hadde derfor ingen tanker om at det ikke skulle være nok. Men så kom sommeren, som med sitt godvær medførte veldig mye grilling. Da ble det klart at vi ville få en mangel på norsk svinekjøtt, fortalte Paus til NRK i går.

Men Nortura, som blant annet forvalter merkevaren Gilde, kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen. Konserndirektør Kjell S. Rakkenes mener i stedet at matvarekjedene i Norge har seg selv å takke for at de må importere ribbe fra utlandet.

– Kjedene har i mange år importert og skapt et prisnivå på ribbe som har ødelagt markedet for den norske bonden. De har selv skapt situasjonen ved at de har dumpet prisene ned på nivåer hvor det i perioder er billigere å kjøpe en kilo ribbe enn en Snickers, sier han til NRK.

Rakkenes forteller at deres salg av svinekjøtt steg med om lag 1,2 prosent for uke 17 til 33, sammenlignet med i fjor.

– Grillsesongen er dermed ingen forklaring på underskudd av norsk ribbe. Det er de lave prisene som fører til en voldsom etterspørsel etter ribbe, også langt utenom sesongen, sier han.

– Økte med 30 prosent

Terje Wester hos Fatland

Konsernsjef Terje Wester hos Fatland forteller om en voldsom salgsvekst i sommer.

Foto: Anders Fehn / NRK

Fatland står for cirka 16 prosent av den norske kjøttproduksjonen her til lands, og leverer varer til blant annet Coop. De må importere opptil 1000 tonn for å dekke etterspørselen av ribbe før jul.

– Behovet for å importere ribbe til jul er gjentakende. De siste årene har for eksempel baconsalget utviklet seg positivt, mye som følge av nordmenns lavkarbodietter. Bacon konkurrerer om det samme råstoffet som juleribba, og der har salget gjort et byks fremover, sier konsernsjef Terje Wester.

I motsetning til Nortura, har de opplevd en stor økning i salget av grillprodukter.

Når det gjelder sommersortimentet på det vi leverte til Coop i år, så snakker i hvert fall om en økning på 30 prosent, sier Wester.

Kjell S. Rakkenes i Nortura mener at dersom matvarekjedene hadde tatt en normalpris på ribbe, så ville man uansett unngått denne situasjonen.

– Der et paradoks at kjedene i det ene øyeblikket prøver å fremstille seg som bondens beste venn, mens de i det andre øyeblikket ødelegger bondens mulighet for selv å tjene penger på sin egen produksjon.

– Må være konkurransedyktig

Lise Mette Kjellberg, senior kommunikasjonsrådgiver hos ICA

ICA må, i likhet med andre matvarekjeder, selge ribba med tap, forteller senior kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg hos ICA.

Foto: Pressefoto / ICA

Hos matvarekjeden ICA selger de ribba med tap, bekrefter senior kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg.

– For oss er det viktig å være konkurransedyktige. Det betyr at vi må følge markedsprisen. I år ser det imidlertid ut til at prisen ikke er så lav som den har vært tidligere år, sier hun.

Kjellberg forteller videre at ribbeprisen var svært lav for noen år siden, men at situasjonen i markedet har bedret seg det siste året.

– Vi må jo ha kunder i butikken. Derfor må vi følge markedet. Når noen setter prisen ned, så følger de andre kjedene som regel etter. Men vi selger med tap, det er vi klar over.

Kjell S. Rakkenes i Nortura håper nå på å få i gang en dialog med matvarekjedene.

– Jeg ønsker at vi går sammen om å løfte prisnivået på kvalitetskjøtt. Nå må vi sørge for at bonden faktisk kan ta betalt for de fantastiske produktene de lager, avslutter han.