Hopp til innhold

– Å sitte på toalettet er en hel vitenskap

Jets Vacuum i Hareid har utviklet et innovativt skipstoalett. Stokke fra Ålesund har fått en ny global barnevognsuksess. Nå hedres de med ettertraktede designpriser.

Designpris til Stokke og Jets Pearl
Foto: Eline Strøm-Gundersen

Utmerkelsene ble delt ut onsdag i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd.

– Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

Jets Vacuum: Design i toalettet

Alle som har mønstret på båt vet at toalettene om bord kan være så som så. Hareidsbaserte Jets Vacuum, en av verdens største leverandører av sanitærsystemer til båter, har utviklet et toalett som er bedre å sitte på, lettere å rengjøre og som ser penere ut. Nå håper de på suksess både på land og på de sju hav.

– Vi har over halvparten av det maritime markedet for vakuumtoaletter, men konkurransen er hard. Vi innså at en ny toalettmodell med unike egenskaper, ville kunne gi oss en stor fordel i konkurransen. Målet vårt ble dermed å utvikle et toalett som ser lekkert ut, er enkelt å gjøre rent, har god ergonomi og som er lett å montere, forteller Tor Rønnestad, som er sjef for forskning og utvikling i Jet Vacuum.

Brukertest med buksene nede

Jets Vacuum fant fort ut at de trengte hjelp utenfra. Produktdesignere fra Eggs Design og Minoko ble koblet inn. Etter å ha blitt enige om rammen for prosjektet gikk designerne i gang med brukerundersøkelser.

– Å sitte på toalettet er faktisk en hel vitenskap. I ergonomiarbeidet brukte vi både skalamodeller og brukertester – sistnevnte med buksene trukket ned, smiler Rønnestad.

Stokke: Global barnevognsuksess

Ålesundsbaserte Stokke så et udekket behov for en moderne universalbarnevogn. Stokke Crusi er nå i ferd med å bli en ny global suksess for den tradisjonsrike bedriften på Sunnmøre.

– Vi ønsket å utvide kolleksjonen vår mot en målgruppe som foretrekker store, komfortable liggevogner. Målet var å utvikle en vogn som stimulerer kontakt og samspill mellom barn og foreldre, og som dessuten kan vokse med barnet, sier Hilde Angelfoss, innovasjonsdirektør i Stokke.

Tungt utviklingsteam

Stokke satt derfor sammen en arbeidsgruppe med hovedtyngde i selskapets egen innovasjonsavdeling og designkompetanse fra Permafrost Design og Eker Design. De gikk i gang med å innhente kunnskap både om kundens basisbehov, barnets beste og sikkerhetshensyn.

Resultatet er en barnevogn som skiller seg ut blant tunge, tekniske konkurrenter ved å være ryddig og enkel.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL