Mange biler leveres nå med automatiske bremsesystemer, såkalt AEB, som i teorien skal gjøre at bilen bremser av seg selv dersom en ulykke er i ferd med å skje.
Fra januar 2014 må bilene ha automatisk bremsesystem for å oppnå de ettertraktede fem stjernene i EuroNCAPs sikkerhetstest. Full pott i denne sikkerhetstesten er svært viktig for markedsføringen av biler. Mange nybilkunder tar hensyn til testene når de velger merke og modell.
LES OGSÅ: Visste du at dette er påbudt i alle nye biler?
Resultatene
Testen er delt inn i to kategorier, én bykjøringskategori og en kategori tilpasset kjøring på veier med høyere hastighet. Bilene har fått karaktene «bra», «tilstrekkelig» eller «marginal» etter hvor god beskyttelse auto-bremsesystemene gir.
I den første kategorien ble bremsesystemene testet med en fart opptil 50 kilometer i timen. EuroNCAP bemerker at biler gjerne kjører tettere i sakte trafikk, noe som reduserer bilkjørerens mulighet til å bremse i siste liten.
Merk at de forskjellige systemene går under forskjellige navn. For eksempel bruker Mercedes navnet «Pre-Safe brake», mens Ford Focus har et såkalt «Active City Stop»-system.
EuroNCAP har også testet hvorvidt biler med auto-bremsesystemer klarer å unngå kollisjon i hastigheter opp til 80 kilometer i timen. Her har de testet forskjellige scenarioer, for eksempel der bilen foran står stille, eller der bilen foran bråstopper i høy hastighet. Fem biler er testet i denne kategorien, og resultatene er som følger:
Honda Civics auto-brems kom dårligst ut i denne kategorien, blant annet fordi den ikke klarte å stoppe i tide i høy hastighet, da bilen foran bremset i tilsvarende høy hastighet.
LES OGSÅ: Alle biler får auto-brems
Her kan du se en gjennomgang av hvordan testene ble utført:
Berømmer bilprodusentene
Testen viser tydelig at det er store forskjeller på de automatiske bremsesystemene. Likevel berømmer EuroNCAP bilprodusentene for å ha satset på denne teknologien.
– Uansett hvor bra eller dårlig bremsesystemene scorer i testen, vil vi skryte av produsentene som allerede tilbyr denne teknologien i bilene sine, og håper at resultatene vil hjelpe dem til å utvikle systemene, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i EuroNCAP, i en pressemelding.
NAF: – Ikke glem at du kjører bil
Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), sier at selv om testen viser varierende resultater, er det bra at bilprodusentene har satset på slike bremsesystemer.
– Det at de fokuserer på slike systemer, er med på å bedre trafikksikkerheten, sier Engebretsen til NRK.no.
Han sier samtidig at det er viktig at bilistene ikke stoler blindt på slike systemer.
– Slike førerstøttede systemer er bra, så lenge ikke bilisten blir søvnig og glemmer at de kjører bil, fordi alt blir automatisert, sier bileksperten.