En smartmobil med binding kan bli flere tusen kroner dyrere enn hvis du hadde kjøpt den uten binding, hvis du har feil abonnement. Det erfarte Sophie i NRK-serien ”Teenage boss”. Vi hjelper deg ut av mobilfella.
Nesten halvparten av de i aldersgruppen 15 til 20 år, kjøper mobil med bindingstid. Det kan gi svært høye telefonregninger.
Sophie Solberg Ruud (16) fra Høyenhall i Oslo fikk en telefonregning på over 1600 kr i måneden.
Det skyldtes hovedsakelig at hun som mange andre ungdommer sender mange sms. Sophie sendte over 1300 sms denne måneden og måtte bare for sin sms-bruk punge ut med 800 kroner.
For abonnementet som fulgte med mobilkjøpet hennes var ikke tilpasset hennes forbruk.
Det var egnet for de som sendte lite sms og brukte mye datatrafikk. Sophie derimot sendte mange sms, ringte normalt og brukte lite datatrafikk, under 50 MB i måneden.
Kjenner du deg igjen? Fortvil ikke, det er mulig å komme seg ut av det.
I serien «Teenage Boss» på NRK1 kan du se hvordan Sophie fikk redusert telefonregningen sin betydelig.
Det var en av flere utfordringer hun hadde da hun skulle styre hele familiens økonomi en hel måned.
Ungdom kjøper ofte ny mobil. Ifølge Post- og Teletilsynet har 68 prosent i aldersgruppen 15 til 20 år kjøpt ny mobil i løpet av det siste året.
44 prosent av disse har kjøpt telefon med binding.
Aarsæthers viktigste råd er å unngå å kjøpe en mobil med binding til et ugunstig abonnement.
– Det aller viktigste er å undersøke hva man trenger før man handler.Informasjon om ditt forbruksmønster finner du på siste telefonregning. Tast dette inn i kalkulatoren til Telepriser, som da viser deg hvilket abonnement som er gunstigst for deg, sier Elisabeth Aarsæther i Post og teletilsynet til NRK.no.
Den samme kalkulatoren vil også kunne vise deg hvor mye abonnementet mobilen din er bundet til vil gi deg i månedlige kostnader med ditt forbruk.
Først da kan du finne ut om den rimeligere smartmobilen er så rimelig som den ser ut som.