NRK Meny
Normal

Trondheim - Oslo på under 30 minutter?

Tenk deg å suse av gårde i lydens hastighet. På en miljøvennlig måte. Det trenger ikke være lenge til det er en realitet.

Hyperloop

Slik ser Hyperloop-gründerne for seg vi skal transporteres i en ikke særlig fjern framtid.

Ideen heter Hyperloop. Skaperen er Elon Musk, mannen bak Tesla.

– Hyperloop vil være perfekt for land med store avstander mellom byene, som Norge, sier toppsjef Dirk Ahlborn i Hyperloop Transportation Technologies til NRK.

Denne uka har han vært foreleser på Technoport-messa i Trondheim.

Konseptet er et lukket rørsystem bygd opp på søyler. Inne i rørene er det vakuum eller delvis vakuum som gjør luftmotstanden minimal. Passasjerene sitter i kapsler eller togliknende vogner – og fraktes i hastigheter opp mot 1200 km/t. Det er nesten lydens hastighet. En reise mellom Trondheim og Oslo ville tatt under en halvtime.

Skal være miljøvennlig

– Solcellepaneler på toppen av rørene, vindkraft, kinetisk energi fra oppbremsing og til og med geotermisk energi, skal drive det hele. Vi skal produsere mer energi enn vi bruker, sier Ahlborn.

Dirk Ahlborn er toppsjef i Hyperloop

Dirk Ahlborn er toppsjef i Hyperloop

Foto: Peter Hurley

– Vi har løst alle tekniske utfordringer og søker nå byggetillatelser. Vi er allerede i gang med å lage en åtte kilometer lang testbane i Quay Valley i California, sier han.

Planen er å åpne for publikum om to år. Ifølge Ahlborn har 20 storbyer rundt i verden meldt sin interesse for å være først ute.

– Jeg tror ikke det blir i USA. Asia, Indonesia, Afrika eller Midtøsten er mer aktuelt. I løpet av et par måneder kommer vi til å ha de første kontraktene klare.

Hyperloop testbane

Slik vil testbanen i Quay Valley se ut

Det kommer til å bli en komfortabel måte å reise på

Dirk Ahlborn, administrerende direktør, Hyperloop Transportation Technologies inc.

Flere selskap jobber med liknende konsepter. Teknologien kan passe for kortere reiser som en del av transportsystemet i en storby, men først og fremst er tanken å knytte store metropoler sammen.

CHINA-ODDLY/ A view of heavy traffic during the afternoon rush hours in Beijing

Trafikk-kaos i Beijing

Foto: CHINA STRINGER NETWORK / Reuters

Ahlborn kaller dagens transportløsninger for gammeldagse, dyre og avhengige av subsidier. Samtidig blir det vanskeligere og vanskeligere å bo i store metropoler som Los Angeles, Beijing og Mumbai på grunn av trafikken og forurensingen.

– Se for deg at du kan bo 10 mil utenfor et bysentrum og likevel bare ha noen minutter til jobb inne i bykjernen. Vi må se på hvilke ruter vi kan lage, men spesielt i et land som Norge, med lange distanser mellom byene, kan det være en fristende måte å reise på.

Liker tanken

Abid Raja snakker under beredskapshøringen i Stortinget

Abid Raja (V) er medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

– Jeg har faktisk møtt Elon Musk og snakket med han om Hyperloop, sier stortingsrepresentant Abid Raja.

– Det høres jo science fiction-aktig ut, men samtidig har han vist evne til å gjennomføre ideene sine tidligere.

Likevel mener Raja vi i Norge skal konsentrere oss om å få gjennomført eksisterende intercitytog-planer først.

– I Norge er vi flinke til å ta i bruk ny teknologi tidlig. Dessverre med unntak for transport og tog. Det er nok ikke her Hyperloop kommer først, men jeg liker tanken, sier Raja.