Hopp til innhold

Spill mot verdenseliten på direkten

Ved hjelp av ESA-teknologi kan du stille på startstreken samtidig med elitesjåførene i all verdens bilsporter. Slår du Lewis Hamilton på hjemmebane?

Realtime bilspill
Foto: Chris Veløy / NRK

Se innslaget her: Spill mot verdenseliten på direkten

På den ærverdige racebanen Zolder nord i Belgia foregår de siste testene. Tre GT biler får montert GPS-mottakere på taket og sjåførene gjør seg klare. Mottakerne sender posisjonen deres til en datamaskin ved banen. På Vip-tribunen sitter fire nerder. De er klare til å kjøre om kapp med GT-sjåførene på pc-skjermen.

Vil du delta i konkurransen om å klippe den beste videoen fra denne reportasjen? Last ned sendemateriale og bli med i kampen om en Ipod Touch og få vist videoen din på TV. Frist 17. april.

Realtime kart over Zolder

Kart over racerbanen Zolder. Bilene følges i sanntid via GPS.

Foto: Chris Veløy / NRK

- Det er mye mer spennende å kjøre mot ekte sjåfører. Det blir mer intenst da, sier Jochen Lenaerts. Han er en blodfan av bilsport og har tilbrakt utallige timer foran dataskjermen med vanlige bilspill.
- Dette har aldri blitt gjort før, sier han og fortsetter:

Fremtidens spill

- Det fremtiden innenfor bilspill.

Nede på banen går Bert Moritz inn i bilen sin, en Marcos Mantis.
- Jeg syns dette er en veldig god idé, sier den snart 63 år gamle sjåføren. Han har lang erfaring både fra banekjøring og Rally Dakar.

– Det er bedre at de unge får prøve seg fra stolen hjemme slike at de forstår hvor vanskelig det er å kjøre på ordentlig. For det er ganske farlig i virkeligheten.
- Men er du ikke redd for å tape mot en haug med 14-åringer?
- Neida. Det at du kan kjøre fra de ekte sjåførene syns jeg bare er flott.

Kjør fra tribunen

Spillerne sitter på VIP-tribunen og kjører mot sjåførene på banen.

Foto: Chris Veløy / NRK

Nerdene på VIP-tribunen har en stor fordel i forhold til de sjåførene som står på startstreken. De har mulighet til å sette ned vanskelighetsgraden slik at bilen blir lettere å kjøre og de trenger ikke tenke på konsekvensene av å kjøre ut av banen.

Krasj i ekte biler

- Ideen fikk vi da vi satt en gjeng og så på formel 1 på TV samtidig som vi spilte det samme på Playstation, forteller Andy Lürling i Iopener Media.
- Så tenkte vi, hvorfor kan vi ikke kombinere de to så vi kan spille live på konsollen?

Ideen var så god at den europeiske romfartsorganisasjonen ESA tok Andy Lürling og gjengen til seg og gav dem oppstartsmidler. De fikk også hjelp til å utvikle teknologien som var nødvendig for å få ideen til å fungere i praksis. Et arbeid som ikke bare har vært enkelt:

GT Marcos Mantis

Bilene som skal kappkjøre med dataspillerne gjøres klar.

Foto: Chris Veløy / NRK

- Den første utfordringen var å få posisjoneringen nøyaktig nok. Ved hjelp av ESA klarer vi å si posisjonen til bilene med en nøyaktighet på 30 cm. Den andre var å finne den ultimate balansen mellom realisme og spillbarhet, forteller Andy.

Se innslaget på Tekno 2. april kl 20.10 på NRK2 eller last ned i Tekno i HD ved hjelp av bittorrent. (blir lagt ut fortløpende).

Det siste arbeidet tok 2,5 år og utfordringene lå blant annet i hva som skulle skje når spilleren blir tatt igjen av en virkelig bil eller dersom spiller krasjer inn i bilene og dermed egentlig skulle ha påvirket det ekte løpet.

- Hvis du krasjer så vil du se en krasj. Men de virkelige bilene vil alltid klare å kjøre seg opp til den posisjonen de har i løpet., sier Lürling.

Men til slutt er det er opptil spillutviklerne å bestemme hvordan spillene kommer til å oppføre seg. Iopener Media vil , i tillegg til spillet de selv utvikler for PC, lisensere ut teknologien sin til andre plafformer. De har allerede avtaler både til Playstation og Xbox. Og Andy Lürling ser ingen grunn til å stoppe med bilspill.

Ikke bare bilspill

- Det kan brukes i alle spill der ekte objekter er involvert, tenk for eksempel på flysimulatorer, snowboard eller slalom. Det er egentlig ingen begrensninger.

Testing av bilspill

Testing av dataspillet på VIP-tribunen.

Foto: Chris Veløy / NRK

Starten går. Og nerdene har ingen problem med å følge proffene. Det er rolig rundt dem. Teknikerne som passer på systemet har en rolig dag. Alt går etter planen. Bare bilene får problemer og må stadig inn til depoet for justeringer.

- Det er ikke bare til spillbruk heller, legger Lürling til. – Det kan også brukes på selve racerbanen.

Spillutviklerne mener at systemet deres bil tatt i bruk både som ren underholdning for publikum som kommer til banene og til å analysere løp og trene opp sjåførene.

- Selv er jeg ganske dårlig sjåfør, sier Lürling. Men hvis jeg spiller på lavere vanskelighetsgrad, klare jeg å holde følge med proffene.
- Hvem skulle du ønske å kjøre mot?
- Michael Schumacher, svarer han kontant, selv om han vet at han aldri vil få spille mot den pensjonerte legenden.
- Ikke Michael Schumacher, ler bilspillnerden Jochen. – Han er altfor rask. Kanskje Mika Häkkinen?