Hopp til innhold

Nå skal Google selge musikk

Google samarbeider med de største plateselskapene om nettbasert musikkbutikk. – Bra at Itunes får konkurranse, sier medieutvikler.

Google Music

Google tar etter Apple, og lanserer nå Google Music.

Foto: DAVID MCNEW / AFP

Adele

Britiske Adeles musikk vil være tilgjengelig på Google Music.

Foto: MARIO ANZUONI / Reuters

I disse dager lanserer Google musikkbutikk på nett. Selskapet har fått i havn en avtale med musikkgiganten Sony Music, som blant annet har superstjerner som Adele i stallen sin.

Warner Music Group vil da være det eneste store selskapet som ikke har blitt enige med Google. Det skjer etter at EMI og Merlin Network, som representerer over 18.000 uavhengige artister og plateselskaper, også har signert. Det melder Los Angeles Times.

Ifølge avisen er det sannsynlig at også Universal signerer. Plateselskapene og Google har så langt nektet å kommentere sine forhandlinger.

– Bra med konkurranse

Eirik Solheim

NRK beta-redaktør og medieutvikler Eirik Solheim.

Foto: Svein Aronsen / NRK

Google Music skal angivelig være en videreutvikling av Google Music Beta, som ble lansert tidligere i år og vurdert av NRK Beta.

Fra å være en harddisk i nettskyen som lar brukeren ta vare på inntil 20.000 låter og spillelister, skal det nå være mulig å kjøpe og laste ned musikk - som i Itunes.

Eirik Solheim i NRKBeta mener Google har innsett hvor viktig musikk er for folk.

– Samtidig er nok dette en del av et større bilde. Google kunne nok sikkert gjort dette for fem år siden, men de har ventet til de har alt på plass, som for eksempel Androidsystemet, sier en optimistisk Solheim.

Medieutvikleren mener Googles nye prosjekt er sunn for bransjen - og forbrukerne.

– Jeg tror ikke Apple blir direkte nervøse, men de vil nok jobbe for å være bedre enn denne tjenesten, sier Solheim.

– Enklere enn med sosiale nettverk

Han tror Google har større mulighet for å lykkes med dette prosjektet enn med Google +, som skulle ta opp konkurransen med Facebook.

Google+ har i skrivende stund 40 millioner brukere, noe Solheim mener er bra.

– Så kan det jo diskuteres om alle disse menneskene bruker tjenesten aktivt, sier Solheim.

– Det krever mye å skulle bytte sosialt nettverk. Med musikk er det annerledes, det kommer mer an på hvilke kataloger som ligger ute, sier Solheim.