London har planer om sykkelveiutbygging til ufattelige elleve milliarder kroner, melder Sykkelbynettverket.
Einar Johan Grieg er sykkelsjef i Bergen kommune og er en smule misunnelig på syklistene i den britiske hovedstaden.
– Det er liten tvil om at økt finansiering i denne størrelsesorden hadde medført at mange flere av planene våre kunne realiseres raskere i begge byene, sier Grieg til NRK.
Bergen og Oslo bruker anslagsvis 200 millioner kroner årlig på ulike sykkelrelaterte tiltak.
LES OGSÅ:
Livsfarlig for syklister
Ordfører Boris Johnson sto i spissen da Transport for London nylig vedtok en ny sykkelplan som innebærer bygging av to supersykkelveier gjennom det sentrale London.
Men det er ikke bare fryd og gammen.
– England hadde på 1930-40-tallet en svært høy sykkelandel, men nå ligger de lavest i Europa. Jeg har selv syklet og merket at konfliktnivået er høyt. Mange syklister omkommer. Jeg er glad for at ting nå begynner å skje, men vil se resultatene før jeg jubler for høyt, sier sykkelsjef Grieg.
– London har fine parker som det er flott å sykle i. Men dagens «supercycling highways», der man noen steder blander buss og sykkel, synes jeg ikke noe særlig om, sier Grieg.
LES OGSÅ:
For farlig i norske storbyer
I Oslo og Bergen oppgir de fleste dårlige forhold for sykkel som hovedgrunn for å ikke sykle. Her er både for dårlig infrastruktur og trafikkfare viktige årsaker. Særlig kvinner, yngre og eldre vegrer seg for å bruke pedalkraft.
– Oslo og Bergen har en del av de samme utfordringene. Inntrykket man kan få er at det er et helvete å sykle uansett, men det er det ikke. Byene har områder som er godt tilrettelagte, men vi har fortsatt mye ugjort, sier sykkelsjefen i Bergen.
Tre av ti nordmenn sykler aldri
– I Nederland sykles det mer enn i alle engelspråklige land til sammen. Kristiansand og Trondheim har lenge hatt en god utvikling i sin sykkelandel, mens Oslo og Bergen potensial til å bli bedre.
Bergen har i dag en sykkelandel på 3,4 andel, mens målet er ti prosent.
I en markedsundersøkelse som ble gjennomført høsten 2014 ble 4.200 personer spurt om sine sykkelvaner. Fire av ti svarte at de sykler flere ganger i uken, mens 23 prosent oppgir at de sykler ukentlig/månedlig.
35 prosent av de spurte sier at de sjelden eller aldri sykler.