NRK Meny
Kronikk

Kjære Norge, vi må snakke om sykkel

Hei, Norge! Liker du byer? Liker du framtid? Da har jeg et tips til deg: Du er 200 år gammel. Det er på tide å lære seg å sykle.

En sykkel reflekteres i en våt gate

«Har jeg råd til å prioritere sykkel?» spør Norge seg kanskje. «Har du råd til å la være», svarer Lasse Schelde.

Foto: Tobias Gaulke (CC BY-NC-ND 2.0)

Hej, Norge! Takk for sist og gratulerer igjen med overstått, stas at du fylte 200. Det så ut som om du hadde det bra, og det var fint å høre at det fortsatt var penger igjen i kisten. Men det er noe jeg har tenkt over siden da. Du er jo snart voksen nå, og det betyr jo at man må ta ansvar. Derfor er det noe vi må snakke om. Du trenger syklisme. Mye mer syklisme.

Altså, jeg vet det ikke er lett. Mer sykling betyr at du må stenge veier for biler og gjøre det vanskeligere for folk bak rattet. Det blir mange sure av. Men det må til. Det er en del av det å ta ansvar.

Sykkelen gir glede

Overalt i Europa utvider byene seg. Ikke med den eksplosive veksten vi ser i Afrika og Asia. Men bevegelsen er den samme: Folk flytter fra landet til byen. De europeiske storbyene er nesten alle basert på svært gamle bosetninger. Gateløpene er snevre og ødeleggelsene under andre verdenskrig var sist man kunne gjøre radikale endringer i bystrukturene.

Det er på tide å se det i øynene: Vi får ikke mer plass mellom husene enn vi har i dag. Derfor er vi nødt til å snakke om hvordan byene kan vokse uten en tilsvarende vekst i bilisme.

Kjære Norge, du fikk ikke syklisme i julegave i fjor heller. Du får ønske deg det til bursdagen din. Sykkelen gir glede til gamle så vel som unge i form av lengre levetid og mer sunnhet og færre livsstilssykdommer.

Kast støttehjulene, Norge!

Jeg skjønner at du synes det er stress, men nå må du altså slutte å bruke alle bakkene dine som en unnskyldning for ikke å øke syklismen. De bakkene du snakker så mye om klarer du å bestige med mange gir, eller med el-sykler. Mountain biking burde også ha en naturlig plass i den ville, norske naturen.

Trafikkhierarkiet må tenkes på nytt. Og konsekvensene er store.

Lasse Schelde, Bicycle Innovation Labs

Sykling er sunt for byene dine, senker CO2-utslippene dine og gjør din lokale byluft mye bedre. Tiden er kommet for å handle, ikke bare sitte og se passivt på mens resten av Europa er på sykkeltur. Kom deg nå opp på sykkelen. Det er aldri for seint å lære. Jeg kan hjelpe deg til du klarer å holde balansen.

Og jeg har gode venner som støttehjul, sykkelstier og sykkelplanlegging, og jeg er sikker på at de også mer enn gjerne vil hjelpe deg. Du må lære å sykle nå. Gjør plass til syklene i byen, så blir det mye lettere å lære det.

FØLG DEBATTEN: NRK Debatt på Facebook.

Tre syklister på fjellet nær Trysil

Mountain biking burde ha en naturlig plass i den ville, norske naturen, skriver Lasse Schelde.

Foto: Ola Matsson (CC BY 2.0)

Apolitiske sykler

Radikale tider krever radikale beslutninger. Trafikkhierarkiet må tenkes på nytt. Og konsekvensene er store.

Bedre byer, sunnere byer, renere byer, sikrere byer: Sykkelen er i hjertet av den langtidsholdbare byen. Sykkelen er løsningen på framtidens urbane transport, med alle de fordelene og ulempene den har.

Bedre byer, sunnere byer, renere byer, sikrere byer: Sykkelen er i hjertet av den langtidsholdbare byen.

Lasse Schelde, Bicycle Innovation Labs

Hjemme i Danmark er oppskriften på sykkelsuksess basert på normalisering. Sykkelen er ikke politisk, den er ikke forbeholdt særlige grupper eller subkulturer. Den krever ikke spesielle klær, medlemskap i en klubb eller et sertifikat. Den er ikke mest til folk med midtlivskrise og kondomdress. Syklismen er for alle. Det er ganske enkelt lettest og raskest å sykle. Det er lettere og raskere å sykle enn å ta bil eller offentlig transport på stort sett alle kortere distanser. Slik blir det attraktivt også for deg å skifte til sykkelen.

Kjære bror, dine framtids byer skal ta hensyn til de menneskene som bor der – hele livet. Byen er ikke lenger bare et sted man må finne seg i inntil man har råd til å flytte til forstedene. Å bo i byen har blitt en permanent tilstand. Og dem som gjør det har rett til å leve uten luftforurensing, i attraktive bydeler med plass til at mennesker kan møtes – uten å risikere å bli kjørt ned.

Framtidens byer

Alt dette oppnår du med et sammenhengende nettverk av sykkelstier uten svarte huller. Bylivseksperten Gil Penalosa snakker om byen for de 8 til 80 år gamle. Alle i denne aldersgruppen skal kunne ferdes trygt i byen. Om du skal få det til skal det først og fremst være lett og trygt å sykle der.

Det betyr at det skal anlegges mange sykkelstier. På en helt annen skala enn det du gjør i dag. Du må legge om veiene, kryssene og prioriteringene dine så de passer til syklistene dine. Sykkel kan ikke lenger være det som står nederst på listen etter at alle de andre har fått sitt.

Sykkelen er ikke mest til folk med midtlivskrise og kondomdress. Sykkelen er for alle.

Lasse Schelde, Bicycle Innovation Labs

«Har jeg råd til det», spør du kanskje? Har du råd til å la være? For hver kilometer folk sykler hjemme hos meg i København sparer samfunnet cirka en krone og femti øre (oversatt til norske kroner).

Vi sparer omkring 1,7 milliarder kroner hvert år, bare i København alene. Folkehelsen øker. Fedmeepidemoen demmes opp, sykdom minimereres, gjennomsnittlig levealder øker. What’s not to like? Byer med syklisme som en bærende del av sitt transportsystem vil være langt mer motstandsdyktige mot hva framtiden måtte bringe.

FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter.

Sykler skaper plass

Det viktige spørsmål å stille seg selv er hva slags byer vil du ha? Hva skal de kunne gjøre? Tenk over det, kjære bror.

Jeg skjønner at du synes dette høres slitsomt ut. Ok, så er det plutselig sykler som er in nå. Men jeg sier deg: Dette er ikke bare en motegreie.

Det er vanskelig å endre vanene våre. Men jeg lover deg at du blir glad for det! Investering i syklisme minimerer trengsel og frigjør plass til de viktigste former for transport som man ikke kan klare med en lastesykkel.

Framtiden ligger ikke i bilen – selvkjørende eller ei. Framtiden ligger i sykkelen.

Lasse Schelde, Bicycle Innovation Labs

Fordi sykkelen er så plasseffektiv, frigjøres plass i byen til andre formål enn trafikk. Parkeringsplasser kan konverteres til oppholdsplasser. Steder der du kan snakke, der meninger kan utveksles, nettverk kan dannes og innovasjon kan oppstå. Framtiden ligger ikke i bilen – selvkjørende eller ei.

Sykkelen er det mest energieffektive transportmiddelet som noengang er oppfunnet. Det vil den fortsette å være veldig lenge. Framtiden ligger i sykkelen, og det er nå du skal ønske deg en sykkel av hele ditt hjerte, kjære bror.

Gleder meg til å se deg igjen! Om ikke før, så i alle fall på 17. mai.

Klem,

Sykkel-Danmark.

PS: Ring meg av og til, da.