Det siste året har grunnen i området rundt Haukeland universitetssjukehus i Bergen ristet kraftig. Med store salver har deler av berget blitt sprengt bort.
Men nå er de snart i mål med det som gjør at Bergen får sitt svar på T-banen i Oslo: En bybane med underjordiske stopp.
Nå gjenstår 260 meter med sprengning av en totalt 1,2 kilometer lange tunnel mellom Fløen og Kronstad. Midt i tunnelen vil den underjordiske Haukeland sjukehus holdeplass ligge mellom de to sykehusene.
– Arbeidet har gått bra, men fjellforholdene har vært krevende. Det har vært en stor jobb å sikre fjellet, sier Mona Løvås, prosjektleder i Bybanen Utbygging.
Sprengt i ett år
Om to og halvt år skal linje 2 fra sentrum til Fyllingsdalen på Bybanen være ferdigstilt. Da vil rundt 7000 ansatte, pasienter og beboere på sykehusene bruke holdeplassen.
Haukeland sjukehus holdeplassen koster rundt 650 millioner kroner å bygge. Totalt er kostnadsrammen for hele linje 2 fra sentrum til Fyllingsdalen på 6,3 milliarder kroner.
Store fjellmasser har måttet vike for den nye linjen på Bybanen til Fyllingsdalen. Bli med ned i hullet:
Perrongen på den kommende holdeplassen ligger 30 meter under jorda, og på det høyeste er takhøyden 16 meter.
Mellom taket på holdeplassen og bebyggelsen på overflaten er det 18 meter.
Nå mangler innredningen av tunnelen og stasjonsområdet, i tillegg til et nietasjes bygg med rulletrapp og heis.
Reisetiden fra Kaigaten i sentrum til sykehusene blir åtte minutter.
Løvaas er glad arbeidet med å sprenge ut fjellet går mot slutten. Om tre måneder er sprengningsarbeidet ferdig.
– Naboene har vært tålmodige. Det er ikke lite støy i arbeidet vi holder på med. Det er krevende å bygge i et så tettbygd strøk området er. I tillegg har vi måttet ta hensyn til sykehusene, sier Løvås.
– Tung sikring av fjellet
Tunnelen til sykehusene og holdeplassen har vært vanskelig å sprenge ut på grunn av porøst fjell. Mellom hver sprengsalve har fjellet blitt sikret.
– Tunnelen er sikret ganske tungt, sier byggeleder Catrine Hatlenes i Bybanen Utbygging.
Gjennom Løvstakken har det blitt boret ut en tunnel mellom Mindemyren og Kristianborg. Også der har arbeidet vært utfordrende. Underveis ble tunnelgraverne overrasket med vannlekkasjer inn til tunnelen.
Mye arbeid gjenstår
Arbeidet med å bygge selve holdeplassen skal nå starte. Veidekke skal nå begynne med å bygge et bygg i det store hullet, som skal inneholde to innganger fra bakkenivå ved Haukeland universitetssjukehus og Haraldsplass Diakonale Sykehus.
Også innredning av plattformen, gangtunnelen og sjaktene gjenstår.
– Vi har fått noen forsinkelser på grunn av utfordringene, men alt i alt ligger vi godt an til å bli ferdige etter den opprinnelige planen, sier prosjektleder Løvås.