Hopp til innhold

Her får Bergen sitt første underjordiske banestopp: – En stor jobb

BERGEN (NRK): Milepæl i kollektivtrafikken i Bergen: Ni etasjer dypt og 30 meter under bakken skal tusenvis gå av og på Bybanen hver dag.

Kommende holdeplass på Bybanen ved Haukeland

FREMTIDEN: To hull inn i fjellet viser hvor Bybanen skal reise til og fra sentrum mot sykehusene Haukeland og Haraldsplass i fremtiden.

Foto: Julianne Bråten Mossing / NRK

Det siste året har grunnen i området rundt Haukeland universitetssjukehus i Bergen ristet kraftig. Med store salver har deler av berget blitt sprengt bort.

Men nå er de snart i mål med det som gjør at Bergen får sitt svar på T-banen i Oslo: En bybane med underjordiske stopp.

Nå gjenstår 260 meter med sprengning av en totalt 1,2 kilometer lange tunnel mellom Fløen og Kronstad. Midt i tunnelen vil den underjordiske Haukeland sjukehus holdeplass ligge mellom de to sykehusene.

– Arbeidet har gått bra, men fjellforholdene har vært krevende. Det har vært en stor jobb å sikre fjellet, sier Mona Løvås, prosjektleder i Bybanen Utbygging.

Sprengt i ett år

Om to og halvt år skal linje 2 fra sentrum til Fyllingsdalen på Bybanen være ferdigstilt. Da vil rundt 7000 ansatte, pasienter og beboere på sykehusene bruke holdeplassen.

Haukeland sjukehus holdeplassen koster rundt 650 millioner kroner å bygge. Totalt er kostnadsrammen for hele linje 2 fra sentrum til Fyllingsdalen på 6,3 milliarder kroner.

Store fjellmasser har måttet vike for den nye linjen på Bybanen til Fyllingsdalen. Bli med ned i hullet:

Spregningsarbeidet ved Haukeland sjukehus er snart ferdig.

SE VIDEO: Slik ser Bergens første underjordiske kollektivstopp ut.

Perrongen på den kommende holdeplassen ligger 30 meter under jorda, og på det høyeste er takhøyden 16 meter.

Mellom taket på holdeplassen og bebyggelsen på overflaten er det 18 meter.

Nå mangler innredningen av tunnelen og stasjonsområdet, i tillegg til et nietasjes bygg med rulletrapp og heis.

Prosjektleder Mona Løvås i Bybanen Utbygging

Mona Løvås, prosjektleder i Bybanen Utbygging, sier Veidekke har utfordrende arbeid foran seg.

Foto: Julianne Bråten Mossing / NRK

Reisetiden fra Kaigaten i sentrum til sykehusene blir åtte minutter.

Løvaas er glad arbeidet med å sprenge ut fjellet går mot slutten. Om tre måneder er sprengningsarbeidet ferdig.

– Naboene har vært tålmodige. Det er ikke lite støy i arbeidet vi holder på med. Det er krevende å bygge i et så tettbygd strøk området er. I tillegg har vi måttet ta hensyn til sykehusene, sier Løvås.

– Tung sikring av fjellet

Tunnelen til sykehusene og holdeplassen har vært vanskelig å sprenge ut på grunn av porøst fjell. Mellom hver sprengsalve har fjellet blitt sikret.

Ny holdeplass på Bybanen ved Haukeland

SPRENGT UT: Stasjonshallområdet er 25 meter bred og 60 meter lang, og ligger 30 meter under bakken.

Foto: Julianne Bråten Mossing / NRK

– Tunnelen er sikret ganske tungt, sier byggeleder Catrine Hatlenes i Bybanen Utbygging.

Gjennom Løvstakken har det blitt boret ut en tunnel mellom Mindemyren og Kristianborg. Også der har arbeidet vært utfordrende. Underveis ble tunnelgraverne overrasket med vannlekkasjer inn til tunnelen.

Kommende holdeplass på Bybanen ved Haukeland

BYBANETUNNEL: Tunnelsjaktene retning Bergen sentrum fra sykehusene.

Foto: Julianne Bråten Mossing / NRK

Mye arbeid gjenstår

Arbeidet med å bygge selve holdeplassen skal nå starte. Veidekke skal nå begynne med å bygge et bygg i det store hullet, som skal inneholde to innganger fra bakkenivå ved Haukeland universitetssjukehus og Haraldsplass Diakonale Sykehus.

Også innredning av plattformen, gangtunnelen og sjaktene gjenstår.

Kommende holdeplass ved Haukeland sjukehus

Slik blir nedgangen til Haukeland sjukehus holdeplass.

Foto: Bybanen
Ny holdeplass

På overflaten blir det to innganger til Haukeland sjukehus holdeplass.

Foto: Bybanen
Perrongen på Haukeland sjukehus holdeplass

Det blir god plass på perrongen på Haukeland sjukehus holdeplass.

Ny holdeplass ved Haukeland sjukehus

En gangtunnel og rulletrapper fører reisende opp fra holdeplassen.

Foto: Bybanen

– Vi har fått noen forsinkelser på grunn av utfordringene, men alt i alt ligger vi godt an til å bli ferdige etter den opprinnelige planen, sier prosjektleder Løvås.