Regjeringen skriver torsdag i en pressemelding at de har bestemt seg for trasevalg for Hordfast på fergefri E39.
De har valgt alternativ F, som innebærer fjordkryssing mellom Hodnanes på Tysnes og Jektevik på Stord.
Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H), samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og finansminister Siv Jensen (Frp) offentliggjorde beslutningen på Halhjem-Sandvikvåg-fergen mellom Os og Stord torsdag formiddag.
Høyres ordførerkandidater i Sunnhordland skriver i en pressemelding at de er svært fornøyde med valget. Stord-ordfører Gaute Epland (Ap) kaller overfor Stord24 vedtaket en stor seier for Sunnhordland.
Dyrere
Å krysse fjorden Langenuen mellom Hodnanes og Jektevik, den såkalte sørlige kryssingen, koster rundt 100 millioner kroner mer enn den midtre, som ville kommet i land lenger nord på Stord.
I vår anbefalte Vegvesenet sistnevnte, fordi de hadde blitt bedt av regjeringen om å kutte kostnader på prosjektet.
I fjor fortalte NRK at Hordfast kunne komme ned i under 30 milliarder kroner, blant annet ved å utsette oppgraderinger av veien på Stord, som med midtre fjordkrysning var kostnadsberegnet til rundt fire milliarder.
Men med løsningen som nå er valgt, blir det mer vei på Tysnes og mindre på Stord, og dermed mindre å spare på første byggetrinn.
Statens vegvesens prosjektleder Signe Eikenes sier det uansett er mer å spare på brobyggingen enn Stord-utsettelsen.
– Det er på broløsningen over Bjørnafjorden og broen over Langenuen vi kan kutte så det monner. I tillegg kan vi spare en del på tunnellengder, sier Eikenes til NRK.
Hun sier det er veldig positivt å få en avgjørelse, og at de nå kan gå i gang med videre planlegging.
– Vi skal gjøre nye beregninger for strekningen som er valgt. Vi har allerede en del ny kunnskap, og kommer med nye tall i oktober, sier Eikenes.
– Veldig gledelig for hele regionen
Kommunalminister Monica Mæland (H) legger ikke skjul på at de har lagt vekt på lokale meninger i utvelgelsesprosessen.
– Vi har lyttet til lokale interesser og valgt den traseen vi tror vil gi den beste utviklingen for dette området, sier hun i pressemeldingen.
Det er delte meninger om Hordfast-prosjektet, som skal erstatte ferger mellom Stord, Tysnes og Os. SV og MDG har markert seg som motstandere, grunnet store naturinngrep.
– Dette viser at regjeringen vil kjøre gjennom Hordfast-prosjektet så fort som mulig. Det er en helt feilslått politikk, som vil ødelegge unik regnskog og verdifulle kystområder. Det vil også massedoble trafikken inn til Bergen, sier toppkandidat for Vestland SV, Marthe Hammer.
Hun mener dette vil føre til en nedprioritering av andre veiprosjekter i regionen.
– E16 er det viktigste prosjektet vi har lokalt. Der har det nylig gått flere ras. I tillegg går det en antikvarisk jernbane der som har samme traséen som i 1883. Det er utrolig mye viktigere å rassikre denne strekningen, sier hun.
Men blant partiene i Sunnhordland som ønsker utbyggingen, er stemningen god etter regjeringens valg. Også i nabokommunene jubles det.
– I dag har vi fått en dobbel gavepakke. For det første er Hordfast kommet et viktig skritt lenger. Men like gledelig er det at sunnhordlandskommunene nå blir koblet tettere sammen, sier Kvinnherad-ordfører Peder Sjo Slettebø (H) i en pressemelding.
– Dette er veldig gledelige nyheter for Stord og sunnhordlandsregionen. Vi har stått tverrpolitisk samlet om sørlig kryssing på Stord, og det er jo noe så godt som hele regionen har stilt seg bak, sier Stord-ordfører Gaute Epland (Ap) til Stord24.
- Bakgrunn: